Abstract:
هــدف از ایــن پژوهــش بررســی نقــش واســطهای خوش بینــی تحصیلــی در رابطــۀ بیــن ذهن آگاهــی و رفتــار غیرمولــد تحصیلــی بــود. روش پژوهــش از نـوع همبسـتگی بـود و نمونـه شـامل ٣٠٣ دانش آمـوز (١٤٣ پسـر و ١٦٠ دختـر) دورة دوم متوسـطۀ شهرسـتان مرودشـت بودنـد کـه بـه روش نمونه گیـری خوشـهای تصادفـی انتخـاب شـدند. بـه منظـود بررسـی متغیرهـای پژوهـش شـرکت کننـدگان مقیـاس ذهن آگاهـی (دروتمـن، گالـوب، اوگانسـیان و ریـد، ٢٠١٨)، پرســش نامۀ خوش بینــی تحصیلــی (اســچنن مــوران، بانــکل، میشــل و میــور، ٢٠١٣) و مقیــاس رفتــار غیرمولــد تحصیلــی (ریمکــوس، ٢٠١٢) را تکمیــل کردنــد. داده هــا بــه روش مدل یابــی معــادلات ســاختاری تحلیــل شــد. یافته هــا نشــان دادنــد کــه اثــر مســتقیم ذهن آگاهــی بــر رفتــار غیرمولــد تحصیلــی معنــادار نیســت؛ امــا اثــر مســتقیم ذهن آگاهــی بــر خوش بینــی تحصیلــی و اثــر مســتقیم خوش بینــی تحصیلــی بــر رفتــار غیرمولــد تحصیلــی معنــادار و همچنیــن، اثــر ذهن آگاهــی بــر رفتــار غیرمولــد تحصیلــی بــا واســطه گری خوش بینــی تحصیلــی معنــادار اســت. به طــور کلــی یافته هــای ایــن پژوهــش نقــش ذهن آگاهــی و خوش بینــی تحصیلــی را در تبییــن رفتــار غیرمولــد تحصیلــی نشــان میدهــد و بــر اســاس یافته هــای آن میتــوان نتیجــه گرفــت کــه لازمــۀ کاهــش رفتــار غیرمولــد تحصیلــی دانش آمــوزان توجــه بــه ذهن آگاهــی و خوش بینــی تحصیلــی آن هاســت.
his study aimed to investigate the mediating role of academic optimism in the relationship between mindfulness and
counterproductive academic behavior. The research method was correlational and participants were (143 male and 160 female)
secondary school students from Marvdasht city which selected via random multistage cluster sampling method. To
examine research variables, all participants completed Mindfulness Scale (Droutman, Golub, Oganesyan, & Read, 2018), Academic
Optimism Questionnaire (Tschannen-Moran, Bankole, Mitchell, & Moore ,2013) and Counterproductive Student Behavior Scale
(Rimkus, 2012). Data were analyzed using structural equation modeling. The results showed that the direct effect of mindfulness
on counterproductive academic behavior was not significant; but the direct effect of mindfulness on academic optimism and the
direct effect of academic optimism on counterproductive academic behavior were significant; also, the effect of mindfulness on
counterproductive academic behavior was mediated significantly by academic optimism. In general, the findings showed that the
role of mindfulness and academic optimism in explaining counterproductive academic behavior. Based on these findings, it can be
concluded that in order to reduce students’ counterproductive academic behavior, their academic awareness and optimism should
be considered.