Abstract:
ایـن پژوهـش بـا هـدف تعییـن اثربخشـی برنامـهٔ اکنـون بـا تنیدگـی مبـارزه کـن بـر ارزیابـی فرایندهـای شـناختی، راهبردهـای سـازشیافته و سـازشنایافته مقابلـهٔ شـناختی، هیجـانهـای پیشـرفت مثبـت و منفـی و رضامنـدی تحصیلـی در دانشـجویان انجـام شـد. در ایـن پژوهـش شـبهتجربی بـا طـرح پیشآزمـون ـ پسآزمـون بـا گـروه گـواه و همـراه بـا پیگیـری، ۵۰ دانشـجوی رشـتهٔ روانشناسـی سـال اول در دو گـروه آزمایـش و گـواه قبـل و بعـد از آمـوزش بـه نسـخهٔ تجدیدنظرشـدهٔ مقیـاس ارزیابـی تنیدگـی (رویلـی، رویسـچ، جاریـکا و واگـن، ۲۰۰۵)، پرسشـنامهٔ نظمجویـی شـناختی هیجـان (گارنفسـکی، کرایـج و اسـپیناون، ۲۰۰۱)، نسـخهٔ کوتـاه پرسشـنامهٔ هیجـان هـای پیشـرفت (عبداللهپـور، ۱۳۹۴) و مقیـاس چندبعـدی رضامنـدی زندگـی در یادگیرنـدگان (هابنـر، ۱۹۹۴) پاسـخ دادنـد. از طریـق ۱۰ جلسـه و هـر جلسـه دو سـاعت، برنامـهٔ آموزشـی اکنـون بـا تنیدگـی مبـارزه کـن بـه شـیوهٔ گروهـی بـرای گـروه آزمایـش اجـرا شـد. نتایـج تحلیـل کواریانـس چندمتغیـری نشـان داد کـه در کوتاهمـدت و بلندمـدت برنامـهٔ آموزشـی اکنـون بـا تنیدگـی مبـارزه کـن در افزایـش نمـرهٔ ارزیابیهـای شـناختی سازشـی، راهبردهـای سـازشیافته مقابلـهٔ شـناختی، هیجـانهـای پیشـرفت مثبـت و رضامنـدی تحصیلـی و در کاهـش نمـرهٔ ارزیابـی شـناختی مبتنـی بـر تهدیـد، راهبردهـای سـازشنایافته مقابلـهٔ شـناختی و هیجـانهـای پیشـرفت منفـی دانشـجویان مؤثـر بـود. در مجمـوع، نتایـج ایـن پژوهـش نشـان میدهـد کـه برنامـهٔ آموزشـی اکنـون بـا تنیدگـی مبـارزه کـن از طریـق کاهـش تجـارب تنیدگـیزا، تحملپذیـر کـردن و تعدیـل رخدادهـای منفـی، حفـظ خودپنداشـت مثبـت، حفـظ تعـادل هیجانـی و تـداوم روابـط رضایتبخـش بـادیگـران، در تحقـق ایـدهٔ ایمنسـازی و مصونیـت روانـی یادگیرنـدگان بهطـور تجربـی مؤثـر واقـع میشـود
he purpose of this study was to examine the effectiveness of the Combat Stress Now Program on university students ‘cognitive
appraisal processes, cognitive emotion regulation strategies, achievement emotions and academic satisfaction. In this
Quasi-experimental study with pretest-posttest control-group design in company with follow up stage, 50 students in experimental
(25 students) and control (25 students) groups responded to the Stress Appraisal Measure-Revised (SAM-R), the Cognitive
Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), The Achievement Emotions Questionnaire-Revised (AEQ-R) and the Multidimensional
Students’ Life Satisfaction Scale (MSLSS). The experimental group received 10 Combat Stress Now Program sessions (2 hours a session).
The results statistical procedures of multivariate and univariate covariance analysis indicated that Combat Stress Now Program
was effective in increasing positive cognitive appraisals, adaptive cognitive emotion regulation strategies, positive achievement emotions
and academic satisfaction and in decreasing negative cognitive appraisals, non-adaptive cognitive emotion regulation strategies
and negative achievement emotions in short term and long term. These findings suggest that Combat Stress Now Program by reducing
or eliminating stressors, tolerating or adjusting to negative events or realities, maintaining a positive self-image, maintaining emotional
equilibrium and continuing satisfying relationships with others could result in mental immunization in students.