Abstract:
هــدف ایــن پژوهــش تعییــن نقــش واســطه ای هیجــان تحصیلــی امیــد در رابطــۀ بیــن ذهن آگاهــی و احســاس تنهایــی اجتماعی -عاطفــی بــود. جامعــۀ آمـاری پژوهـش دانشـجویان کارشناسـی دانشـگاه شـیراز بـود کـه در سـال تحصیلـی ٩٨-١٣٩٧ مشـغول بـه تحصیـل بودنـد کـه از بیـن آن هـا تعـداد ٣٠٠ دانشـجو (١٣٧ پسـر و ١٦٣ دختـر) بـا روش نمونه بـرداری خوشـه ای تصادفـی انتخـاب شـدند و مقیاس هـای ذهن آگاهـی نوجـوان و بزرگسـال (دروتمـن، گالـوب، اوگانسـیان و ریـد، ٢٠١٨)، هیجـان تحصیلـی امیـد (پکـران، گوئتـز، تیتـز و پـری، ٢٠٠٢) و احسـاس تنهایـی اجتماعی -عاطفـی (دی توماسـو، برانـن و بسـت، ٢٠٠٤) را تکمیـل کردنـد. یافته هـا نشـان داد اثـر مسـتقیم ذهن آگاهـی بـر احسـاس تنهایـی اجتماعی -عاطفـی معنـادار نبـود؛ امـا اثـر مسـتقیم ذهن آگاهــی بــر هیجــان تحصیلــی امیــد و اثــر مســتقیم هیجــان تحصیلــی امیــد بــر احســاس تنهایــی اجتماعی -عاطفــی معنــادار بــود. هم چنیــن، اثــر ذهن آگاهـی بـر احسـاس تنهایـی اجتماعی -عاطفـی بـا واسـطه گری هیجـان تحصیلـی امیـد معنـادار بـود. به طـور کلـی یافته هـای ایـن پژوهـش، نقـش ذهن آگاهـی و هیجـان تحصیلـی امیـد را در تبییـن احسـاس تنهایـی اجتماعی -عاطفـی نشـان می دهـد و می تـوان نتیجـه گرفـت کـه به منظـور کاهـش احسـاس تنهایـی اجتماعی -عاطفـی دانشـجویان، بایـد بـه ذهن آگاهـی و امیـد تحصیلـی آن هـا توجـه شـود
his study aimed to investigate the mediating role of the academic emotion of hope in the relationship between mindfulness and
socio-emotional loneliness. The statistical population of the study included all undergraduate students from Shiraz University
who were studying in the academic year 2018-2019, from which 300 students (137 boys and 163 girls) were selected by
random cluster sampling. They completed the Adolescent and Adult Mindfulness Scale (Droutman, Golub, Oganesyan & Read, 2018),
Academic Emotion of Hope (Pekrun, Goetz, Titz & Perry, 2002), and Social and Emotional Loneliness Scale for Adults (Ditommaso,
Brannen & Best, 2004). The results showed that the direct effect of mindfulness on the feeling of socio-emotional loneliness was not
significant, but the direct effect of mindfulness on the academic emotion of hope and the direct effect of academic emotion of hope on
the feeling of socio-emotional loneliness was significant. Also, the effect of mindfulness on the feeling of socio-emotional loneliness
was mediated significantly by the academic emotion of hope. In general, the findings revealed the role of mindfulness and academic
emotion of hope in explaining the feeling of socio-emotional loneliness and, it can be concluded that in order to reduce students’ feelings
of socio-emotional loneliness, their mindfulness, and hope should be considered.