Abstract:
زمینه و هدف این پژوهش با جمع آوری مطالعات در مورد ویژگی دانش آموزان آسیب دیده شنوایی دارای مشکلات خواندن انجام شد. روش این پژوهش توصیفی تحلیلی و از نوع بنیادی است که به تحلیل کمی و کیفی پژوه شهای گذشته م یپردازد. با توجه به هدف پژوهش، از روش نظا مدار استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه پژوه شهای داخلی و خارجی بود که با استفاده از کلیدواژ ه های دان شآموزان آسی بدید ه شنوایی و مشکلات خواندن در پایگا ه های اطلاعاتی پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه مجلات تخصصی نور، گوگل، پایگاه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و بانک اطلاعات نشریات کشور ایران و در پایگا ه های اطلاعاتی خارجی مگیران، ساینس دایرکت، اسپرینگ، ایرانداک و گوگل اسکلر مورد جستجو قرار گرفت. با استفاده از روش نمون هگیری هدفمند، 72 پژوهش یافت شد که درنهایت 26 مقاله که منطبق با هدف پژوهش و ملا کهای انتخاب و یافت ه های پژوهش بودند، استخراج شدند که در این بین، 10 مقاله 38 درصد به مقایسه درک خواندن در افراد ک مشنوا با افراد عادی، 5 مقاله 19 درصد به بررسی سب بشناسی و میزان شیوع اختلال، 3 مقاله 11 درصد به بررسی استفاده و عدم استفاده از وسایل کمک توا نبخشی و آموزشی در یادگیری خواندن دان شآموزان آسی بدیده شنوایی، 2 مقاله 7 درصد به مقایسه درک و یادگیری خواندن دان شآموزان ک مشنوای تلفیقی و غیر تلفیقی، 6 مقاله 23 درصد به بررسی تاثیر آموزش در درک خواندن دان شآموزان ک مشنوا در بازه زمانی سا لهای 2003 تا 2023 پرداخته بودند. در پژوهش حاضر و با مرور پژوه شهای منتشرشده در زمینه مشکلات خواندن در دان شآموزان آسی بدیده شنوایی ب هدنبال یافتن پاسخ به 5 پرسش اساسی بودیم. نتیجه گیری نتایج پژوهش نشان داد که دانش آموزان آسیب دیده شنوایی در مهارت خواندن نقص چشمگیری دارند. افت شنوایی بر سطوح مختلف درک خواندن اثر منفی می گذارد و دانش آموزان آسیب دیده شنوایی در مقایسه با دانش آموزان شنوا واژه های کمتری نمی دانستند، بلکه درکاربست آنها در واژه ها در بافت جمله و در فهم جمله ضعیف تر بودند. آسیب شنوایی، مهارت یادگیری از جمله خواندن را تحت الشعاع قرار می دهد. به منظور کاهش در شکاف تحصیلی دانش آموزان کم شنوا، پیشنهاد می شود مداخلات زودهنگام و ارایه ی روش های بهبوددهنده در راستای تقویت خواندن انجام شود.
Background and Aim: The aim of this systematic review was to investigate the characteristics of deaf and
hard of hearing students with reading difficulties.
Methods: The research method was a systematic review of the statistical population including all internal
and external researches that used the keywords of deaf and hard of hearing students and reading problems
in the databases of the Comprehensive Humanities Portal, Information Center Database. University Jihad,
Noor Specialized Journals Database, Google Scholar, Iran Information Science and Technology Research
Institute Database and Iranian Publications Database and searched in foreign databases Magiran, science
direct, springer, Iran doc and Google Scholar Using purposive sampling method, 72 researches were found
and finally 26 articles were selected in accordance with the purpose of the research and the selection criteria
and research findings. Out of 10 articles (38%) comparing reading comprehension in hearing-impaired
people with normal people, 5 articles (19%) about the etiology and prevalence of the disorder, 3 articles
(11%) about the use and non-use of rehabilitation and educational aids in Learning to read by hearingimpaired
students, 2 articles (7 percent) comparing the integrated and non-integrated hearing-impaired
students' reading comprehension and learning, 6 articles (23 percent) examining the effect of education on
the reading comprehension of hearing-impaired students The hearing was paid. They were examined in the
period of 2003 to 2023, and in this article, we will seek answers to five questions by reviewing the published
research in the field of reading problems in hearing-impaired students.
Conclusion: The results showed that deaf students have significant reading gaps. Hearing loss affects a
variety of levels of reading comprehension. Students who are hard of hearing know no less than students
who are hard of hearing. On the contrary, they use fewer words in the context of a sentence. Auditory damage
eclipses learning skills, including reading. To reduce the education gap for hard-of-hearing students, early
interventions and improvement methods should be implemented to strengthen reading.