Abstract:
هدف: خانواده به عنوان مهم ترین عنصر جامعه شناخته شده است و در بین اعضای خانواده بیشترین تأثیر را مادر بر روی کودک دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رابطه افسردگی و پرخاشگری مادران با فزونکنشی و پرخاشگری فرزندان دختر دانش آموز مقطع ابتدایی شهر سیرجان انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری تمام دختران مدارس ابتدایی دولتی شهرستان سیرجان و مادران آنها بود. نمونه به روش نمونه گیری خوشهای از این مدارس به تعداد 150 دانش آموز به همراه مادران آنها انتخاب شد. داده ها به وسیله پرسشنامه افسردگی بک (1961)، پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ و گلین ویلسون (1975)، تست فزون کنشی کودکان-مقیاس سنجش کانرز (1999)، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) به دست آمد و با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین افسردگی مادران با میزان فزون کنشی دانش آموزان (471/ r=) و با پرخاشگری (408/ r=) رابطه معنادار وجود دارد (P<0/01). همچنین بین پرخاشگری مادران با میزان فزون کنشی دانش آموزان (694/ r=) و با پرخاشگری (507/ r=) دانش آموزان ابتدایی مدارس دولتی دخترانه شهر سیرجان رابطه معناداروجود دارد (P<0/01). نتیجه گیری: شرایط خاص یک کودک با اختلال فزون کنشی با سلامت روانی مادران ارتباط معناداری دارد و شرایط روانی مادران نیز می تواند بر حالات روانی فرزندان اثرگذار باشد.
Aim: The family is known as the most important element of the society, and among the family members, the mother has the greatest influence on the child, so the present study was conducted with the aim of determining the relationship between depression and aggression of mothers with hyperactivity and aggression of female students of elementary school in Sirjan city.Method: The research method was descriptive and correlational. The statistical population was all the girls of public primary schools in Sirjan city and their mothers. A sample of 150 students and their mothers was selected from these schools using cluster sampling method. The data were obtained by Beck Depression Questionnaire (1961), Eysenck and Glenn Wilson Aggression Questionnaire (1975), Children's Aggression Test-Conners Rating Scale (1999), Buss-Perry Aggression Questionnaire (1992) and were analyzed with statistical method of Pearson correlation coefficient and multiple regression.Results: The results indicated that there is a significant relationship between mothers' depression with students' hyperactivity (r=0/471) and aggression (r=0/408) (PConclusion: The special conditions of a child with hyperactivity disorder have a significant relationship with the mental health of mothers, and the mental conditions of mothers can also affect the mental states of children.
Machine summary:
مهري ماندگار کارشناسي ارشد روانشناسي باليني ، واحد سيرجان ، دانشگاه آزاد اسلامي ، سيرجان ، ايران الهام عتيقي کارشناس ارشد، روانشناسي باليني ،واحد سيرجان ، دانشگاه آزاد اسلامي سيرجان ، ايران چکيده هدف : خانواده به عنوان مهم ترين عنصر جامعه شناخته شده است و در بين اعضاي خانواده بيشترين تأثير را مادر بر روي کودک دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف تعيين ميزان رابطه افسردگي و پرخاشگري مادران با فزون کنشي و پرخاشگري فرزندان دختر دانش آموز مقطع ابتدايي شهر سيرجان انجام شد.
يافته ها: نتايج نشان داد بين افسردگي مادران با ميزان فزون کنشي دانش آموزان (٠٤٧١=r ) و با پرخاشگري (٠٤٠٨=r ) رابطه معنادار وجود دارد(٠٠١>P).
با توجه به آن چه بيان شد و همچنين براي پي بردن به ارتباط پرخاشگري و افسردگي والدين با سلامت رواني کودکان بيش فعال که با افزايش نشانه هاي درون - سازي شده و برون سازي شده در کودکان و با خطر وضعيت سلامت جسماني ضعيف تر در سال هاي بعدي و نوجواني همراه است و همچنين با توجه به کمبود پژوهش هاي تجربي در اين زمينه در داخل کشور، پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه افسردگي و پرخاشگري مادران با ميزان فزون کنشي و پرخاشگري دانش آموزان ابتدايي مدارس دولتي دخترانه شهر سيرجان انجام شد.
نتايج بررسي رابطه بين پرخاشگري مادران با ميزان فزون کنشي دانش آموزان در جدول ٣ آمده است .
از ديگر نتايج پژوهش نشان ميدهد که بين پرخاشگري مادران با فزون کنشي دانش آموزان ابتدايي مدارس دولتي دخترانه شهر سيرجان رابطه معناداري وجود دارد.