Abstract:
در ادبیات فارسی شاعران و نویسندگان در هر عصری بنابر موقعیت های اجتماعی و فرهنگی، آثار خویش را با کلام نورانی وحی مزین کرده اند. یکی از این نویسندگان عنصرالمعالی است که در اثر تعلیمی قابوس نامه، بسیاری از مباحث آموزشی و تربیتی را با تأثیرپذیری از کلام الهی، به فرزند خودش(گیلان شاه) توصیه کرده است. این پژوهش با ره یافتی توصیفی –تحلیلی و رویکردی کیفی، از منابع کتابخانه ای در گردآوری اطلاعات بهره برده است. هدف نگارندگان شناسایی نمود قرآنی امانت داری در قابوس نامه است که با شیوه ای آموزشی و تربیتی بیان شده و امروزه با گذشت قرن ها از نگارش اثر، پندهای آن در امور تربیتی فرزندان راهگشاست. قابوس نامه بنابر دانشی که مؤلف آن داشته و بهره هایی که از کلام وحی و آموزه های دینی جهت تدوین آن برده، یکی از منابع آموزشی در رشد صحیح فرزندان به شمارمی آید و در بسیاری از موارد شیوه های تعالیم آن با روش های مدیریت آموزشی و تربیتی کنونی هم خوانی دارد.
In Persian literature, poets and writers in every age have adorned their works with the luminous words of revelation according to social and cultural situations. One of these writers is Ansar al-Ma'ali, who, as a result of the teaching of Qaboosnameh, has recommended many educational topics to his son (Gilan Shah) under the influence of the divine word. This research has used library resources in collecting information with a descriptive-analytical approach and a qualitative approach. The aim of the authors is to identify the trustworthy Qur'an in the Qaboosnameh, which is expressed in educational and training methods, and today, after centuries of writing the work, its teachings are instructive in the educational affairs of children. Qaboosnameh is considered as one of the educational resources in the correct development of children according to the knowledge that its author has and the benefits that he has taken from the word of revelation and religious teachings to compile it, and in many cases the methods of its teachings. It is compatible with current educational management methods.
Machine summary:
نمود آموزش و تربيت قرآني امانت داري در قابوس نامه زهرا بهاروند ايران نيا١، علي اکبر کمالي نهاد٢*، شهريار شادي گو 2 چکيده در ادبيات فارسي شاعران و نويسندگان در هر عصري بنابر موقعيت هاي اجتماعي و فرهنگي، آثار خويش را با کلام نوراني وحي مزين کرده اند.
مسألۀ اصلي در اين پژوهش ، بررسي نمود قرآني امانت داري به عنوان شيوه اي آموزشي و تربيتي در قابوس نامه بوده و به اين پرسش ها پاسخ ميدهد که : نگارندة اين کتاب چگونه و با چه بياني به آموزش امانت داري به عنوان يک بحث تربيتي پرداخته ؟ و از کلام وحي براي آموزش امانت داري به فرزندان چگونه بهره برده است ؟ پيشينۀ تحقيق خوشه چرخ آراني(١٣٩١) در پژوهشي به نام «تابندگي قرآن مجيد در قابوس نامه » نشان داد که اين کتاب در حقيقت دستورنامۀ زندگي و خردورزي است که با پرداختن به نکات حکيمانه و اخلاقي، در بسياري موارد هم چون چراغي فروزان فراسوي ره پويان سعادت پرتوافشاني نموده و ره مينماياند.
يکي از اين نويسندگان عنصرالمعالي بوده که در تأليف کتاب وزين قابوس نامه ، براي تعليمات خويش ، و تکميل بيانات خود، به بهترين شيوه و در بهترين موقعيت ، از کلام وحي بهره مند شده ، سپس به امر آموزش و تربيت با ظرافت خاصي اقدام کرده است .