Abstract:
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه توسعه حرفهای کارکنان آموزش و پرورش با شادابی شغلی و خودآگاهی هیجانی آنها بوده است. با توجه به موضوع، این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی است. همچنین بر مبنای روش نیز این پژوهش از جمله تحقیقات تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان آموزش و پرورش شهرستان گرمسار با تعداد 150 نفر بوده است. با استفاده از جدول کرجسی مورگان حجم نمونه آماری 108 تعیین شد. همچنین در این پژوهش از شیوه نمونهگیری تصادفی استفاده شده. ابزار جمع آوری دادهها سه پرسشنامه استاندارد توسعه حرفهای کارکنان ایوبی (1393)، شادابی شغلی عباسی (1383) و خودآگاهی هیجانی نستورم و داویس (2002) بود. پایایی پرسشنامهها بر اساس آلفای کرانباخ محاسبه شد و عبارت بود از توسعه حرفهای 84/0، خود آگاهی هیجانی 78/0. جهت تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات گردآوری شده از آزمونهای مانند کولموگروف اسمیرنف برای تعیین نرمالیتی متغیرها و آزمون پیرسون برای تعیین میزان همبستگی و ارتباط بین متغیرها و نیز آزمون رگرسیون استفاده شدهمچنین جهت بررسی وضعیت موجود متغیرها از آزمون تی استفاده گردید. نتایج نشان داد بین توسعه حرفهای کارکنان آموزش و پرورش با شادابی شغلی و خودآگاهی هیجانی آنها رابطه معنی داری وجود دارد. توسعه حرفهای، شادبی شغلی و خودآگاهی هیجانی معلمان در وضعیت پایین تر از سطح مطلوب قرار داشت. همچنین مشخص شد شادابی شغلی و خودآگاهی هیجانی کارکنان آموزش و پرورش بر اساس توسعه حرفهای آنها قابل پیش بینی است.
The purpose of this research was to examine the relationship between the professional development of education workers and their job satisfaction and emotional self-awareness. According to the subject, this research is practical based on the purpose. Also, based on the method, this research is one of analytical and correlational research. The statistical population of this research is the education staff of Garmsar city with the number of 150 people. Using Morgan's Krejci table, the statistical sample size was determined to be 108 108 108 . Also, simple random sampling method was used in this research. In this research, the field method has been used to collect information related to responding to the research hypotheses. Also, the library method such as reading books, articles, magazines, research projects and internet databases has been used to compile and write the subject literature and theoretical foundations. Three standard questionnaires of Ayubi's staff professional development (2013 ), Abbasi's career vitality (2013 ) and emotional self-awareness of Nestorm and Davis (2002 ) were considered as data collection tools. Validity and reliability of this tool were estimated. The reliability of the questionnaires was calculated based on Cronbach's alpha and it was 0.84 0.84 0.84 for professional development, 0.78 0.78 0.78 for emotional self-awareness, and 0.82 0.82 0.82 for career vitality. For the statistical analysis of the collected data, tests such as Kolmogorov-Smirnoff were used to determine the normality of the variables and Pearson's test to determine the degree of correlation and relationship between the variables, as well as the regression test. The results showed that there is a significant relationship between the professional development of education staff and their job satisfaction and emotional self-awareness. Professional development, job satisfaction and emotional self-awareness of teachers were in a lower than optimal condition. Also, it was found that career vitality and emotional self-awareness of education workers can be predicted based on their professional development.
Machine summary:
جدول شماره 1: نتایج آزمون پیرسون برای فرضیه اول {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با استفاده از آزمون پیرسون رابطه بین دو متغیر توسعه حرفه ای کارکنان با شادابی شغلی در کارکنان آموزش و پرورش شهرستان گرمسار، ضریب پیرسون 478/0 در سطح معناداری 0.
جدول شماره 2: نتایج آزمون پیرسون برای فرضیه دوم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با استفاده از آزمون پیرسون رابطه بین دو متغیر توسعه حرفه ای کارکنان با خودآگاهی هیجانی در کارکنان آموزش و پرورش شهرستان گرمسار، ضریب پیرسون 516/0 در سطح معناداری 0.
چراکه آنها نیز در تحقیقات خود به این نتیجه دست یافتند که بين متغیر توسعه حرفه ای کارکنان با شادابی شغلی در کارکنان مود مطالعه رابطه مثبت و معناداری وجود داشته است.
چراکه آنها نیز در تحقیقات خود به این نتیجه دست یافتند که بين متغیر توسعه حرفه ای کارکنان با خودآگاهی هیجانی در کارکنان مورد مطالعه رابطه مثبت و معناداری وجود داشته است.
[in perseian] Asgranjad Nouri, Baqer (1401), the impact of knowledge management on the professional development of employees, Innovation Eco Quarterly, Volume 2, Number 1 .
. [in perseian] Pour Abbas, Abbas, Rahimian, Hamid and Kazemi, Mojtaba(2017) "Education design based on the learning organization" New Approach in Educational Management Quarterly, Volume 9, Number 3.
"Investigation of the effect of employee training on the empowerment of human resources of the Bank of Agriculture in the west region of Tehran" Bi-Quarterly Journal of Management and Planning in Educational Systems, Volume 5, Number 8: 78-94 .