Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر آسیب شناسی ارزشیابی مجازی در دوران همهگیری کرونا در دوره ابتدایی در سال 1401-1400 بود. در این تحقیق برای تدوین راهبردها از چارچوبی با عنوان چارچوب جامع تدوین راهبرد (مدل SWOT) استفاده شد. روش نمونهگیری مورد استفاده، در این تحقیق روش هدفمند بود. دادههای به دست آمده از خبرگان تحلیل شد و تا زمانی که دادههای مصاحبهها به اشباع رسید، ادامه یافت. از مجموع 15 نفر جامعه آماری، 2 نفر مرد و 13 نفر زن مورد مصاحبه قرار گرفتند. در این پژوهش نیز از دو دسته ابزار استفاده شد. ابزار مصاحبه جهت شناسایی اولیه نقاط قوت، ضعف، چالشها و فرصتها بر اساس دیدگاه خبرگان و سپس ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای اخذ نظریات خبرگان بهصورت کتبی و اولویتبندی نقاط قوت، ضعف، چالشها و فرصتها برای تدوین استراتژیهای نهایی در این روش از فنون دلفی-فازی و از نرم افزار FANP استفاده شد. نتایج نشان داد مولفههای شناسایی شده از آیتمهای موجود در مصاحبات و پیشینههای پژوهشی نقاط ضعف عبارتند از نبود امکان برگزاری دروس عملی، حضور در لابراتور و آزمایشگاهها، آماده نبودن زیر ساختهای اینترنتی جامعه و سرعت پایین و هزینه بالا خدمات اینترنتی، توجه لازم نکردن به درس به اندازه کلاسهای حضوری، ممکن نبودن شبیه سازی فضای آموزشی متناسب با محتوای درسی، نبود ارتباط چهره به چهره بین مدرس و دانش آموز و نقاط قوت، فراهم شدن زمینه تغییر، توجه ویژه به آموزش مجازی، افزایش مهارتهای دیجیتالی، سنجش میزان ارزیابی معلمان و مهارتهای آنان، ایجاد ارتباط مستمر بین اولیای دانش آموزان با معلمان، ایجاد زمینۀ ارتباط بیشتر بین دانش آموزان و خانوادهها. همچنین فرصتها عبارتند از توجه به داشتن برنامه ریزی راهبردی، تامین فرصتهای برابر آموزشی، استفاده حداکثری از زمان کلاس، خلق نوآوریهای آموزشی، ساخت و معرفی برنامه های داخلی برای استفاده عموم دانش آموزان و در نهایت تهدیدها عبارتند از نبود ارتباط عاطفی بین معلم و دانش آموزان. ممکن نبودن انتقال کامل همه مطالب درسی از طریق آموزش مجازی، نبود نظارت بر اجرای صحیح طرحهای آموزش و پرورش، نگرانی والدین از قرار گرفتن تلفن همراه و اینترنت در دسترس فرزندان شان، نبود آموزشهای متناسب با دانش آموزان ناشنوا در آموزشهای مجازی و تلویزیون شناسایی شدند.
The aim of the current pathology research was virtual evaluation during the corona epidemic in the elementary school in 1400 1400 1400 1400 -1401 1401 1401 1401 . In this research, a framework called comprehensive strategy formulation framework (SWOT model) was used to formulate strategies. The sampling method used in this research was a purposive method. The data obtained from the experts were analyzed and continued until the data of the interviews reached saturation. Out of a total of 15 people from the statistical population, 2 men and 13 women were interviewed. In this research, two types of tools were used. An interview tool for the initial identification of strengths, weaknesses, challenges and opportunities based on the experts' point of view, and then a researcher-made questionnaire tool for obtaining written opinions from experts and prioritizing the strengths, weaknesses, challenges and opportunities for developing final strategies in this method of techniques. Delphi-fuzzy and FANP software was used. The results showed that the components identified from the items in the interviews and research backgrounds, the weaknesses are the lack of possibility of holding practical courses, attendance in the laboratory and laboratories, the unpreparedness of the internet infrastructure of the society and the low speed and high cost of internet services, attention Not requiring lessons as much as face-to-face classes, it is not possible to simulate an educational space that fits the curriculum content, lack of face-to-face communication between teacher and student and strengths, providing a context for change, special attention to virtual education, increasing digital skills, assessment The evaluation of teachers and their skills, creating continuous communication between parents of students and teachers, creating a context for more communication between students and families. Also, opportunities include paying attention to having strategic planning, providing equal educational opportunities, making maximum use of class time, creating educational innovations, creating and introducing internal programs for the general use of students, and finally, threats include the lack of emotional connection. Between the teacher and the students. It was not possible to fully transfer all course materials through virtual education, the lack of monitoring the correct implementation of education plans, the parents' concern about mobile phones and the Internet being available to their children, the lack of appropriate training for deaf students in virtual education and television were identified
Machine summary:
[in Persian] Kaveh Noushabadi, Alireza and Lotfi Mofardniasri, Fatemeh, 1400, virtual assessment in Arabic language teaching during the "Corona" era: challenges and opportunities, the second national conference of subject-educational knowledge in Arabic language teaching, Qom.
[in Persian] Rizvani, Zainab and Hosseini, Hamida and Nikzad, Elham, 2019, virtual evaluation after the spread of the Corona virus, the fifth national conference on new approaches in education and research, Mahmoudabad.
[in Persian] Sheikhi, Efat and Kodkhodaei, Masoumeh, 2019, analysis and review of virtual evaluation from the perspective of mathematics teachers of 1st and 2nd secondary schools in Isfahan, the fifth national conference on new approaches in education and research, Mahmoud Abad.
The sample size according to the comparative causal research method was 60 people from the Imam Khomeini Relief Committee (RA) of North Khorasan Province, 30 of them received educational and cultural activities and 30 of them received educational activities.
The data collection tool was a researcher-made questionnaire on the effectiveness of educational and cultural activities provided through virtual space in the community of Imam Khomeini Relief Committee (RA) in North Khorasan Province in 1401.