Abstract:
روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر پایه هفتم شهر بافق تشکیل میدهند که تعداد آنها 700 نفر میباشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و به صورت تصادفی 248 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش از دو پرسشنامه یادگیری مشارکتی مدل چو و باولی (2007) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی امینیفر و صالح صدق پور (1389) میباشد. به منظور سنجش پایایی تعداد 30 نسخه از پرسشنامه به صورت آزمایشی در اختیار پاسخ دهندگان قرار گرفت که پس از جمع آوری پرسشنامه و ورود دادهها به نرم افزار SPSS ضریب آلفای کرونباخ یادگیری مشارکتی 85/0 و انگیزش تحصیلی 81/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار استنباطی همچون آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با نرم افزار SPSS 20 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین یادگیری مشارکتی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر بافق رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
The descriptive research method is correlation type. The statistical population of the present study consists of all seventh grade female students of Bafgh city, their number is 700 . The sample size was 248 randomly selected using Morgan's table. The research tools are two questionnaires of cooperative learning model of Chu and Bawli (2007 2007 2007 2007 ) and academic motivation questionnaire of Aminifar and Saleh Sedghpour (2009 ). In order to measure the reliability, 30 copies of the questionnaire were given to the respondents as a trial, and after collecting the questionnaire and entering the data into the SPSS software, Cronbach's alpha coefficient of cooperative learning was 0.85 0.85 0.85 and academic motivation was 0.81 0.81 0.81 . In order to analyze the data, inferential statistics such as Pearson's correlation coefficient test and regression with SPSS 20 software were used. The results of the research showed that there is a positive and significant relationship between cooperative learning and academic motivation of high school students in Bafgh city.
Machine summary:
رابطه بین یادگیری مشارکتی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر بافق نجمه صدری لردی 1 اکبر جدیدی محمد ابادی* 2 صص 78 – 69 تاریخ دریافت: 2/2/1401 تاریخ پذیرش: : 7/4/1401 چکیده روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد.
نتایج پژوهش نشان داد بین یادگیری مشارکتی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر بافق رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
2- بین ابعاد یادگیری مشارکتی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر بافق رابطه معناداری وجود دارد.
پیشنهادها با توجه به نتایج پژوهش که نشان داد یادگیری مشارکتی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر بافق تاثیر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد ، به معلمان پيشنهاد مي شود که موارد ذیل را درکلاس درس به کار ببندند، از جمله: ایجاد وابستگی متقابل و علاقه در دانش آموزان در فعالیت با یکدیگر نظارت بر رفتار و مهارتهاي انجام کار گروهی دانش آموزان دادن فرصت آزمایش و خطا و بازخورد و راهنمایی دانش آموزان در طی فعالیتها جمع بندي و خلاصه آنچه در کار گروهی و فعالیتهاي درس انجام گرفته بوسیله گزارش کار گروهی ( اختتام درس ) سنجش میزان موفقیت گروه و ارزشیابی از کمیت و کیفیت یادگیري مفاهیم - Feingold - Sajjad - Johnson References Amani Sari Baglo Javad, Babaei Sengalji Mohsen, Adib Youssef, Fathi Azar Iskandar (2017) Students' motivational and social experiences of the collaborative learning method of Jigsaw: a qualitative study, Child Mental Health, 5th Volume - Number 1, 92-104.