Abstract:
حس جمعی تجربه فرد از زندگی اجتماعی در یک محیط است. مطالعات مختلف نشان میدهد حس جمعی بیشترین میزان تاثیر را در مشارکت افراد در عملکرد محیط از قبیل کار کردن در فضای بسته اداری دارد. ایده تعلق به جامعه، مزیتها و مسئولیتهای اجتماعی رشد قابل ملاحظهای در دههی اخیر داشته است. وجود حس جمعی باعث میشود افراد در محیط کار بیشتر با همدیگر باشند همانطور که در خانواده با همدیگر هستند و در نهایت سبب میگردد افراد رفتار و اخلاق بهتری از خود در محیط کار بروز دهند. در این پژوهش تلاش شده است برای سنجش شاخصهای حس جمعی از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره جهت پاسخ دادن به فرضیات پژوهش استفاده شود. در این راستا با مطالعهی منابع موجود 17 مولفه مؤثر بر احساس جمعی استخراج و با طرح، توزیع و جمعآوری پرسشنامه، آرا و عقاید جامعهی پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور، 60 پرسشنامه در میان جمعی از اساتید دانشگاه و متخصصین معماری توزیع گردید و اولویتبندی مؤلفههای اجتماعی، محیطی و رفتاریِ بهدست آمده، سنجیده شد. با حذف پرسشنامههای ناقص، در نهایت 58 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت که در نهایت از روش Bwm (تصمیمگیری چندمعیاره) استفاده شد. در میان مولفههای اجتماعی، زیرمولفههای پیوندهای مشترک و تعاملات اجتماعی و در میان مولفههای محیطی، زیرمولفه میزان استفاده از فضای عمومی و در میان مولفه رفتاری، امنیت به عنوان بهترین مؤلفههای مؤثر بر ارتقای احساس جمعی در فضای اداری شناسایی گردیدند که برای ارتقای سطح احساس جمعی در فضاهای اداری، میتوان اقدامهای زیر را مدنظر قرار داد که عبارتاند از: توجه به پیوندهای مشترک، توجه به تعامل اجتماعی و قابلیتهای فضایی برای مشارکت کارمندان در فضا.
The sense of community is one's experience of social life in an environment where various studies show that the sense of community has the greatest impact on the participation of individuals in the functioning of the environment, such as working in a closed office space. The idea of community, community benefits and responsibilities has grown substantially in the last decade. Issues such as community functions and community membership values have not been fully explored. Having a sense of community leads people to be more together in the workplace, as they are together in the family, ultimately leading to better behavior and ethics in the workplace. In this research, it is attempted to use survey method to respond to research hypotheses in order to measure the indicators of collective sense. Questionnaire design, distribution and collection of the research community's opinions and opinions were studied. To this end, 60 questionnaires were distributed among a group of university professors and architects and the social, environmental and behavioral components were prioritized. By eliminating incomplete questionnaires, 58 questionnaires were finally analyzed and finally Bwm (Multi Criteria Decision Making) method was used. Among the social components, sub-components of interconnections and social interactions, and among environmental components, sub-components of public space use and among the behavioral component, security were identified as the most effective components of enhancing collective feeling in office space. Collective feeling in office spaces The following actions can be taken into consideration: attention to shared bonds, attention to social interaction, space capabilities for employee engagement in space.