Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی بر شایستگی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان متوسطه اول شهر علیآباد کتول بود. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی است. طرح مورداستفاده در این تحقیق، طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان متوسطه اول شهر علیآباد کتول میباشند. از بین این دانشآموزان 40 نفر از دانشآموزان پایه هشتم بهصورت نمونهگیری در دسترس در دو گروه 20 نفر آزمایش و گواه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، بسته آموزش یادگیری مشارکتی به روش جیگساو، پرسشنامه شایستگی تحصیلی دیپرنا و الیوت (1999) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی بروس و همکاران (2009) میباشد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرمافزار SPSS- 20 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج بیانگر آن است که یادگیری مشارکتی برافزایش شایستگی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان متوسطه اول شهر علیآباد کتول تاثیر دارد.
The aim of this study was to investigate the effect of participatory learning on the competence and academic burnout of high school students in Aliabad Katoul. The method of the present study is quasi-experimental. The design used in this research is a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the present study includes all first grade high school students in Aliabad Katoul. Among these students, 40 eighth grade students were selected by available sampling in two groups of 20 experimental and control. The measurement tools in this study are Jigsaw method of participatory learning training package, Deperna and Elliott (1999) academic competency questionnaire and Bruce et al. (2009) academic burnout questionnaire. The obtained data were analyzed using univariate analysis of covariance with SPSS 20 software. The results indicate that participatory learning has an effect on increasing the competency and reducing academic burnout of high school students in Aliabad Katoul.
Machine summary:
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره چهاردهم، تابستان 1401، صفحات 129-120 چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر شایستگی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان متوسطه اول شهر علیآباد کتول بود.
نتایج بیانگر آن است که یادگیری مشارکتی برافزایش شایستگی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان متوسطه اول شهر علیآباد کتول تأثیر دارد.
شایستگیهای تحصیلی شامل کارایی، ادراک و روش دانشآموزان است که نظر معلمان را در زمینه عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در کلاس درس را نشان میدهد، مؤلفههای شایستگی تحصیلی مانند مهارتهای بین فردی، مهارتهای مطالعه، انگیزه و مشارکت دانشآموز هستند (بیاگلرون 7 ، - Needham - Gillies - Rahman - Johnson, Johnson - Slavin - Hendarwati - Baillargeon 2017).
احساس بیکفایتی نشاندهنده بعد خودارزیابی است و به تجربه کاهش شایستگی و پیشرفت تح 8 - Luciano"/>- Luciano"/> و 9 Antonella"/>Antonella"/> و همکاران (2021) دریافتند رویکرد مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشجوی 10 "- Warren"/>"- Warren"/> و همکاران (2020) مشاهده کردند روش تدریس مشارکتی بر خودکارآمدی، عملکرد تحصیلی دان 11 ="- Cheng"/>="- Cheng"/> و همکاران (2021) نشان دادند که یادگیری مشارکتی پیشبینی کنندههای مهم رضایت از یادگیری هستند و تعامل، - Ifenthaler - Mah, Ifenthaler - Hynson - Maslach, & Jackson - Purvanova, & Muros - Kati Aus & Grete - Ríos-Risquez - Luciano - Antonella - Warren - Cheng همدلی است.
مفروضههای اجرای کوواریانس بیانگر این است که برای بررسی اثر یادگیری مشارکتی بر شایستگی تحصیلی دانشآموزان میتوانیم از آزمون کوواریانس استفاده کنیم.
مفروضههای اجرای کوواریانس بیانگر این است که برای بررسی اثر یادگیری مشارکتی بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان میتوانیم از آزمون کوواریانس استفاده کنیم.