Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بایستههای ارتقاء کیفیت آموزش دروس معارف اسلامی از دیدگاه اساتید و دانشجویان در پساکرونا با روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی 354 نفر از اساتید و 384 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه از جامعه آماری اساتید و دانشجویان دروس معارف اسلامی در دانشگاههای سطح کشوری انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس آمار توصیفی و آزمون T با استفاده از نرمافزارSpss22 صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهدکه متناسبسازی محتوای برنامههای درسی و آموزشی، فراهم ساختن زیرساختهای فیزیکی دانشگاهها، ارتقاء سطح قابلیتها و توانمندی اساتید، بازنگری اساسی در شیوههای آموزش، تفویض اختیار به مدرسان در امر آموزش و پژوهش، وضعیت شغلی مدرسی دروس معارف اسلامی در آینده، برجسته کردن نقش دروس معارف اسلامی در رفع شبهات اعتقادی دانشجویان، لزوم همزمانی فرآیندهای آموزش دیدن و تدریس کردن مدرسان و تعیین جایگاه اساتید گروه معارف اسلامی در اهداف انقلاب اسلامی از اولویت بالایی برخوردار است، همچنین نظر گروه نمونه آماری بر این است که کلاسها به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) ادامه داده شود. با عملیاتی شدن پژوهش میتوانیم در راستای محقق شدن اهداف آموزشی و سیاستگذاری مناسب در گروه دروس معارف اسلامی دانشگاهها قدمی برداریم.
The present study was conducted with the aim of improving the quality of higher education in Islamic education from the perspective of professors and students in post-corona by descriptive survey method. The statistical population includes professors and students of Islamic education courses in national universities. 354 professors and 384 students were selected as a sample by random sampling method. Data were analyzed based on descriptive statistics and T-test using Spss22 software. Findings show that adapting the content of curricula and educational programs, providing physical infrastructure of universities, improving the level of capabilities and abilities of professors, a fundamental review of teaching methods and delegating authority to teachers in education And research, the job status of teachers of Islamic education courses in the future, highlighting the role of Islamic education courses in removing students' skepticism, the need to synchronize the processes of teaching and instructing teachers and determining the position of professors of Islamic education in the goals of the Islamic Revolution have high priorities. Also, the opinion of the statistical sample group is that the classes should be continued in combination (present and virtual). With the implementation of this research, we can take a step towards achieving the educational goals and appropriate policy-making in the group of Islamic education courses of universities.
Machine summary:
يافته هاي پژوهش نشان ميدهدکـه متناسـب سـازي محتـواي برنامـه هـاي درسـي و آموزشي، فراهم ساختن زيرساخت هاي فيزيکي دانشگاه ها، ارتقاء سطح قابليـت هـا و توانمنـدي اسـاتيد، بازنگري اساسي در شيوه هاي آموزش ، تفويض اختيار به مدرسان در امـر آمـوزش و پـژوهش ، وضـعيت شغلي مدرسين دروس معارف اسلامي در آينده ، برجسته کـردن نقـش دروس معـارف اسـلامي در رفـع شبهات اعتقادي دانشجويان ، لزوم هم زماني فرآيندهاي آموزش ديدن و تدريس کردن مدرسـان و تعيـين جايگاه اساتيد گروه معارف اسـلامي در اهـداف انقـلاب اسـلامي از اولويـت بـالايي برخـوردار اسـت ، همچنين نظر گروه نمونه آماري بر اين است که کلاس ها به صورت ترکيبي (حضوري و مجـازي) ادامـه داده شود.
نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ٤٣ مباني نظري کتــب دروس اســلامي تحــت عنــوان "دروس معــارف اســلامي"، يــک منبــع عمــومي بــراي دانشجويان کل کشور ميباشند (حکـيم زاده و همکـاران ، ١٣٩٤: ٣٣) کـه بعـد از پيـروزي انقـلاب اسلامي و وقوع انقلاب فرهنگي، به صورت يـک مجموعـه واحـد درسـي عمـومي در برنامـه هـاي درسي کليه رشته هاي دانشگاهي قرار داده شده است تا از اين طريق يک الگو و چارچوب مدون و رسمي براي پيگيري و عملياتي کردن اهداف مرتبط با رشد ديني، اعتقادي و اخلاقي دانشجويان به وجود آيد (اميني و همکاران ، ١٣٩٢: ٢٣).
٥٠ سال سي و يک ام | شماره پنجاه و هشت | بهار ١٤٠٢ براي پاسخ گويي به سؤال دوم پژوهش " بازه زماني پيشنهادي کلاس هاي درس در دانشگاه هـا و مراکز آموزشي دوره پسـاکرونا، بـه ازاي هـر واحـد درسـي کـدام انـد؟" ديـدگاه هـاي اسـاتيد و دانشجويان در مورد بازه زماني پيشنهادي کلاس هاي درس در دوره پساکرونا بـا پـنج سـؤال مـورد بررسي قرار گرفته است و نتايج آن در جدول دو گزارش شده است .