Abstract:
این مقاله تلاشی است در جهت تحلیل و ارزیابی بازنمایی "دیگری" در سینمای هالیوود پس از وقایع تروریستی یازده سپتامبر 2001. با وقوع حملات تروریستی یازده سپتامبر، سینمای هالیوود نیز به عرصة تقابل با تروریسم تبدیل شد. این مواجهه، خود، بخشی از مواجهة هالیوود با "دیگری" یا "دشمن" در تاریخ سینمای هالیوود و بر مبنای تقابل ایالات متحدة آمریکا با دشمنان خود در سه دورة تاریخی پیش از جنگ سرد، جنگ سرد، و پس از جنگ سرد است. با مطرح شدن گفتمان "مبارزه با تروریسم" یا "جنگ علیه ترور" توسط ایالات متحده در فضای پس از یازده سپتامبر، هالیوود نیز به بازنمایی "دیگری" در قالب گفتمان مذکور پرداخت. نویسندگان در این مقاله به تحلیل بازنمایی "دیگری" در سینمای هالیوود در دورة زمانی مورد نظر پرداختهاند. آنها برای انجام این کار از تعریف دیگری توسط لویناس و روششناسی تحلیل گفتمان بهره بردهاند. این مقاله نشان میدهد که سینمای هالیوود در دورة تاریخی پس از یازده سپتامبر و در قالب گفتمان مبارزه با تروریسم، بنیادگرایی اسلامی را به عنوان "دیگری" یا "دشمن" ایالات متحده/ تمدن غرب بازنمایانده و تحت تاثیر این بازنمایی "خود" چه تغییری نموده است.
This article is an attempt to analyze the representation of the "other" in Hollywood cinema after the terrorist attacks of 9/11. With the terrorist attacks of 9/11, Hollywood cinema also became a theater for countering terrorism/ war on trror. The conflict is itself part of Hollywood's confrontation with the "other" or "enemy" in the history of Hollywood cinema, based on the United States' confrontation with its enemies in three historical periods: Cold War, Cold War, and Post-Cold War. With the rise of the US "counter-terrorism" or "war on terror" discourse in the aftermath of 9/11, Hollywood also represented the "other" in that discourse. In this article, the authors analyze the representation of the "other" in Hollywood cinema during this period. To do this, they used another definition by Levinas and a methodology of discourse analysis. This article shows that Hollywood cinema has portrayed Islamic fundamentalism as the "other" or "enemy" of the United States / Western civilization in the post-9/11 historical discourse.
Machine summary:
اين مقاله نشان ميدهد که سينماي هاليوود در دوره تاريخي پس از يازده سپتامبر و در قالب گفتمان مبارزه با تروريسم ، بنيادگرايي اسلامي را به عنوان «ديگري» يا «دشمن » ايالات - متحده /تمدن غرب بازنمايانده و تحت تأثير اين بازنمايي «خود» چه تغييري نموده است .
لازم به توضيح است که تاريخ سينماي هاليوود در دوران جنگ سرد و پس از آن نشان داده که ايالات متحده چگونه با استفاده از تصاوير ساخته شده درباره «دشمن » در عرصه سياست بين الملل افکار عمومي داخلي و خارجي را در جهت حمايت از ايجاد نظم /ايدئولوژي مورد نظر خود هدايت کرده است .
(140 :1394 اما از آنجا که «ديگري» همواره چيزي براي پنهان کردن دارد و همه چيز به فضا و زمان اتصال دارد و براي متقاعدسازي مصرف کنندگان بازنمايي، چاره اي جز ايجاد يک شبه رؤيت پذيري نيست ؛ به همين جهت ، گرد آوردن دال هاي شناور درک شده از «ديگري» در يک فرهنگ متکثر، حول يک دال مرکزي، به اين مهم کمک خواهد کرد.
با قدم گذاشتن ايالات متحده به جنگ جهاني دوم و تغيير سياست جهاني آن کشور، در سال هاي پس از جنگ ، از سياست انزواطلبي به مشارکتي فعال در عرصه جهاني، هژموني آن کشور تغييري گسترده نمود و به تبع آن مواجهه با «ديگري» و پيآمد آن ، تغيير بازنمايي رسانه اي 1 - All Quiet on the Western Front 6 در سينماي هاليوود، چالشي جديد را پيش پاي دست اندرکاران آن عرصه به وجود آورد.
درون مايه هاي سينمايي رؤياي آمريکايي نيز بايد به نوعي بازتعريف ميشد تا بتواند قابليت دسترسي گفتمان مذکور را افزايش دهد و در مواجهه با دوره هژمونيک جديد و همچنين ظهور «ديگري» دوران جنگ و پس از آن ، کارآمد جلوه کند.