Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای حمایت اجتماعی در رابطه کمالگرایی و خودکارآمدی اجتماعی به منظور شناسایی سطح خودکارآمدی اجتماعی و کمالگرایی در کارمندان زن سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و امکان دستیابی به راهکارهای مؤثر جهت ارتقای سطح خودکارآمدی اجتماعی و کمالگرایی مثبت انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه به روش نمونهگیری خوشهای و در دسترس و با حجم 270 زن با شرط حداقل یک سال سابقه کار تعیین شد. شرکتکنندگان، مقیاس خودکارآمدی اجتمـاعی اسـمیت و بتـز (2000)، مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی تریشورت و همکاران (1995) و مقیاس ارزیابی حمایت اجتماعی واوکس و همکاران (1986) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که بین کمالگرایی مثبت و خودکارآمدی اجتماعی، رابطه مثبت و معنادار و بین کمالگرایی منفی و خودکارآمدی اجتماعی، رابطه منفی معنادار وجود دارد. افزون بر آن، کمالگرایی مثبت، اثر مستقیم بر حمایت اجتماعی و کمالگرایی منفی، اثر غیرمستقیم بر آن داشته و حمایت اجتماعی، اثر مستقیم بر خودکارآمدی داشت.
This research was conducted to determine the mediating role of social support about perfectionism and social self-efficacy to find the level of social self-efficacy and perfectionism among female employees of cultural and art organization of Tehran's Municipality and the ability to make effective strategies to promote the level of social self-efficacy and positive perfectionism. The research design was descriptive, correlation method. The sample selected by cluster and in access sampling method and contained 270 women with at least one year of work experience. The participants completed the Social Self-efficacy Scale (Smith and Betz, 2000), the Positive and Negative Perfectionism Scale (Terry-Short, 1995), and The Social Support Appraisals (SS-A) Vaux et al (1986). The results of path analysis indicated that there was a significant positive correlation between positive perfectionism and social self-efficacy and a significant negative correlation between negative perfectionism and social self-efficacy. In addition, positive perfectionism had direct effect on social support and negative perfectionism had indirect effect on that and social support had direct effect on self-efficacy.