Abstract:
رفتار اقتصادی دو جزء اساسی دارد: رفتار مصرفی و رفتار تولیدی رفتار مصرفی افراد (به معنای چگونگی مصرف کالا و نوع کالاهای مصرفی) تحت تاثیر چهار عامل است: نقدینگی فرد و قیمت کالاها و خدمات، دو عاملی هستند که رفتار مصرفی فرد را محدود می کنند. نیازهای فرد و نظام ترجیحات او دو عاملی هستند که فرد را به بروز رفتار مصرفی بر می انگیزند. به عبارت دیگر عامل اول و دوم حداکثر مصرف فرد و عامل سوم و چهارم حداقل مصرف او را تعیین می کنند. توجه به این نکته لازم است که نظام ترجیحات، در واقع، نماینده فرهنگ جامعه در فرد است که توسط ویژگی های شخصیتی منحصر به فرد او، تعدیل شده است. با در نظر گرفتن مفهوم کنش عقلانی و بر [به کار بردن کاراترین وسایل برای رسیدن به اهداف] و با توجه با این نکته مهم که فرهنگ یک جامعه، نقش مهمی در تعیین اهداف افراد آن جامعه دارد و الهام بخش شیوه ها و روش های حل مشکلات آنها می باشد، اهمیت فرهنگ جامعه در عقلانی بودن یا نبودن (یا به طور کلی میزان عقلانیت) رفتار مصرفی افراد جامعه روشن می گردد.
One of the most important needs in human societies and the concern of people in every field is the issue of meritocracy. Since meritocracy is indicative of components such as efficiency, effectiveness and productivity, the aim of this research is to determine relative meritocracy in organizations based on these three functional and obvious components. Therefore, after collecting information from the considered areas, 11 organizations (government and private) were finally selected for performance evaluation. The names of these organizations will remain confidential according to the obligations of the researchers. It is clear that according to the existing modeling, the DEA (data envelopment analysis) technique should be used. Using mathematical modeling and Lingo software, the findings show that only two organizations number 2 and 11 have been able to maintain their stability and procedure in the matter of meritocracy.
Machine summary:
تعيين شايسته سالاري نسبي در سازمان ها با استفاده از بکارگيري تکنيک تحليل پوششي دادها(DEA) 4 سپيده خوشاب ١، جاني پورتل زالي ٢، صديقه موسوي ٣، عبدالحسين موسوي چکيده رفتار اقتصادي دو جزء اساسي دارد: رفتار مصرفي و رفتار توليدي رفتار مصرفي افراد (به معناي چگونگي مصرف کالا و نوع کالاهاي مصرفي) تحت تاثير چهار عامل است : نقدينگي فرد و قيمت کالاها و خدمات ، دو عاملي هستند که رفتار مصرفي فرد را محدود ميکنند.
از سوي ديگر، بايد به اين نکته نيز توجه کرد کـه امـروزه سـازمان هـا و بنگاه ها براي بقاي خود و ضرورت حضور در عرصه فعاليت هاي جهاني، نياز به شايسته سالاري را نسبت به گذشـته بيشـتر احساس ميکنند (٢٠١٧ ,Choi &Kim ).
زارعي و همکاران (١٣٩٩) در مقاله اي تحت عنوان "طراحي و تبيين مدل شايسته سالاري مديران در صـنعت نفـت " بـا روش تحليل عاملي تأييدي دريافتند که بين وضع موجود و مطلـوب ، اخـتلاف معنـاداري وجـود دارد و بـراي هرچـه شايسته تر شدن بايد در حوزه منابع انساني صنعت نفت اقدامات و برنامه هايي را به منظور کاهش شکاف انجام دهند.
علاوه بر اين يکي از مهم ترين عواملي که موجب رضايت بخشي سازمان ميشود، شايسته سالاري است ؛ يعني اينکه افراد از درون خود و با تمام وجود احساس کنند که با توجه به تجربه و تخصص کاري، سابقه مديريتي و تخصصي که دارند در جايگاه واقعي و شايسته خود قرار گرفته اند.