Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر انعطافپذیری شناختی و کنترل بازداری کودکان پیشدبستان انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل حدوداً 8400 مادر دارای پسر 4-6 سال بود که فرزندان خود را در سال تحصیلی 1401-1400 در مراکز پیشدبستان یکی از مناطق بیست و دوگانه تهران ثبتنام کرده بودند. نمونهگیری بهصورت خوشهای چندمرحلهای انجام گرفت و با توجه به معیارهای ورود و خروج پژوهش 32 نفر انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه 16 نفره آزمایش و کنترل، قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه ابعاد و سبکهای فرزندپروری (PSDQ) (Robinson et al., 1995) و سیاهه رتبهبندی رفتاری کنشهای اجرایی کودکان پیشدبستان (BRIEF-P) (Gioia et al., 2003) استفاده شد. بسته فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی (قاسمی و همکاران، 1401) برای گروه آزمایش در هشت جلسه 70 دقیقهای اجرا شد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و آزمونهای آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، آزمون بنفرونی صورت گرفت. نتایج نشان داد بین میانگین نمره انعطافپذیری شناختی و کنترل بازداری کودک، در مرحله پیشآزمون با پسآزمون (01/0>p) و مرحله پیشآزمون با پیگیری (01/0>p)، تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج آزمون بنفرونی برای نمرات در سه مرحله اندازهگیری نشان داد ثبات در نتایج وجود دارد؛ بنابراین اگر والدین در معرض این مداخله فرزندپروری قرار گیرند، انتظار میرود انعطافپذیری شناختی و کنترل بازداری فرزندانشان ارتقاء پیدا کند.
this study was done to determine the effectiveness of executive function based parenting education program on cognitive flexibility and inhibitory control of preschool children. The research was a quasi–experimental study with a pretest–posttest–follow–up and a control group design. The statistical population consisted of approximately 8400 mothers with sons aged 4-6 years who had registered their children in the preschool centers of one of the twenty-two districts of Tehran in the academic year of 2021-2022. Cluster Multi-stage sampling was done and according to the entry and exit criteria of the study, 32 people were selected and randomly divided into two experimental and control groups of 16. To collect data, The Parenting Styles and Dimensions Questionnaire (PSDQ) (Robinson et al., 1995) and the Behavior Rating Inventory of Executive Function Preschool Version (BRIEF-P)(Gioia et al., 2003) were used. The executive function based parenting package(Ghasemi et al., 1401) for the experimental group was implemented in eight 70-minute sessions. The obtained data were analyzed using descriptive statistics, as well as inferential statistics, such as repeated–measures Analysis of Variance (ANOVA) and Bonferroni post–hoc test using SPSS18. The results showed that there is a significant difference between the average score of the child's cognitive flexibility and inhibitory control in the pre-test stage with the post-test (p<0.01) and the pre-test stage with the follow-up (p<0.01). Also, the results of the Benferroni test for grades in three stages of measurement showed that there is stability in the results. Therefore, if parents are exposed to this parenting intervention, it is expected that their children's cognitive flexibility and inhibitory control will improve.