Abstract:
معراج ماجرای عروج رسول اکرم, از مسجد الاقصی به آسمان ها است. درگروهی از نگاره ها که از معراج به تصویر کشیده شده، در برخی از آن ها پیامبر, انگشتری را به سوی شیری غران پیش برده است گویا که قصد اهدای آن را به او دارند. از آن جا که در منابع معتبر اسلامی (شیعه و سنی) به حضور امام علی ع در معراج اشاره نکرده است، پس چگونه نگارگران ترغیب به خلق صحنه انگشترسپاری شدند؟ این نگاره ها، بدون داشتن پیشینه مکتوب و حتی احادیث معتبر به تصویر کشیده شده اند. این شیوه جانشینی نشانه ها در متن های تصویری (معراج نگاره ها)، به آداب اهدای حلقه قدرت به نشانه تعهد می تواند به صورت نمادین از فردی به فرد دیگر بسپارد. در این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی انجام و اطلاعات آن به شیوه کتابخانه ای جمع آوری شده است، ابتدا نگاره های معراج که عناصر علاوه بر تصویر پیامبر, و براق، نگاره شیر و انگشتر هم در آن ها به تصویر کشیده شده و به اعطای انگشتر اشاره دارد، جمع آوری شده و سپس متون مذهبی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این عناصر تصویری اشاره داشته اند، مطالعه و بررسی شده اند. به نظر می رسد شیعیان ایران، آن چه را در غدیرخم اتفاق افتاد و نادیده انگاشته شد، در مصورسازی معراج، جبران کردند تا پیمان ولایت علی ع را آسمانی اعلام کنند. کلیدواژه ها: .
The story of Ascension revolves around the ascension of the Holy Prophet from Al-Aqsa Mosque to heaven. In some of the pictures depicting the ascension, the Prophet has positioned a ring towards Shiri Gharan, as if they intend to give it to him. The painters were encouraged to create the ring scene because authentic Islamic sources (Shia and Sunni) did not mention Imam Ali’s presence in Ascension. No written background or authentic hadiths are present in these pictures. This way of substituting signs in pictorial texts (ascension paintings), the rituals of donating a ring of power as a sign of commitment can be handed down symbolically from one person to another. In this research, which was conducted by descriptive-analytical and comparative methods, information was collected in a library manner, firstly, the images of the Ascension, in which the elements besides the image of the Prophet, and Baraq, the image of a lion and a ring are also depicted and given to the ring refers to, collected and then religious texts that directly and indirectly refer to these visual elements have been studied and analyzed. It seems that the Iranian Shiites compensated for what happened at Ghadir Kham and were ignored, describing the ascent, to declare the province of Ali as celestial.
Machine summary:
از آن جا که در منابع معتبر اسلامي (شيعه و سني ) به حضور امام علي ع در معراج اشاره نکرده است ، پس چگونه نگارگران ترغيب به خلق صحنه انگشترسپاري شدند؟ اين نگاره ها، بدون داشتن پيشينه مکتوب و حتي احاديث معتبر به تصوير کشيده شده اند.
در اين پژوهش که با روش توصيفي - تحليلي و تطبيقي انجام و اطلاعات آن به شيوه کتابخانه اي جمع آوري شده است ، ابتدا نگاره هاي معراج که عناصر علاوه بر تصوير پيامبرص و براق ، نگاره شير و انگشتر هم در آن ها به تصوير کشيده شده و به اعطاي انگشتر اشاره دارد، جمع آوري شده و سپس متون مذهبي که به صورت مستقيم و غيرمستقيم به اين عناصر تصويري اشاره داشته اند، مطالعه و بررسي شده اند.
روش پژوهش در اين پژوهش که با روش توصيفي - تحليلي و تطبيقي انجام و اطلاعات آن به شيوه کتابخانه اي جمع آوري شده است ، ابتدا نگاره هاي معراج که عناصر علاوه بر تصوير پيامبرص و براق ، نگاره شير و انگشتر هم در آن ها به تصوير کشيده شده و به اعطاي انگشتر اشاره دارد، جمع آوري شده و سپس متون مذهبي که به صورت مستقيم و غيرمستقيم به اين عناصر تصويري اشاره داشته اند، مطالعه و بررسي شده اند.
خيالي سازي اجراي مراسم اعطاي حلقه يا انگشترسپاري در معراج ، براي ارايه مفاهيم انتخاب جانشيني علي ع به دستور خداوند و به دست پيامبرص در آسمان ها و در حضور فرشتگان توسط نگارگران ، را با استفاده از برخي نشانه هاي تداعيکننده که در نزد مخاطبان ، به منصه ظهور رسيده است .