Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی چگونگی و میزان استفاده هنری میرزا ارجمند آزاد کشمیری از واژگان مرتبط با آلات موسیقی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و جامعه آماری تمامی ابیات مثنوی دلگشانامه است. نتیجه پژوهش نشان میدهد که دانش آزاد در زمینه موسیقی، بیشتر مربوط به شکل ظاهری و نوای آن سازها بوده است. در این پژوهش واژگان و اصطلاحات موسیقی مورد استفاده در مثنوی دلگشانامه را به همراه شماره ابیات ذکر و از جنبه های هنری و بلاغی بررسی کرده ایم. ابتدا هر ساز را معرفی کرده و به تصویرآفرینی، مضمونپردازی و بیان اهداف شاعر در استفاده از آلات موسیقی پرداخته ایم. با توجه به بررسیهای انجام شده بسامد سازهای زهی در این اثر بیشتر در قسمت ساقینامه هایی است که در لابلای حماسه تاریخی- دینی دلگشانامه سروده شده است و با موضوع ساقینامه ها که بزمی و غنایی است تناسب کامل دارد، همچنین بسامد برخی از سازهای کوبهای چون کوس، طبل و کرنا بیشتر با موضوع مثنوی که حماسی است مرتبط است.
The purpose of this research is to investigate how and the extent of Mirza Arjamand Azad Kashmiri's artistic use of words related to musical instruments. The method of descriptive-analytical research and the statistical population of all the verses of Masnavi Delgashanamah is. The result of the research shows that free knowledge in the field of music was mostly related to the appearance and sound of those instruments. In this research, we have mentioned the words and musical terms used in the Masnavi of Delgoshanamah along with the number of verses and examined them from artistic and rhetorical aspects. First, we have introduced each instrument, and we have dealt with image creation, thematization and expression of the poet's goals in using musical instruments. According to the studies done, the frequency of string instruments in this work is mostly in the part of the saqinamehs which were written in the historical-religious epic Delgoshanameh, and it fits perfectly with the theme of the saqinamehs, which is lyrical and lyrical, as well as the frequency of some percussion instruments such as kos, Drums and trumpets are more related to the subject of Masnavi, which is epic