Abstract:
پژوهش حاضر ازنوع هدف،کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی بوده است. جامعۀ آماری شامل کلیۀدانشآموزان دورۀ دوم متوسطۀ شهر شیراز به تعداد 5697 نفر بود. برای گردآوری داده ها از پرسشنامۀ تعامل در محیط آموزش الکترونیکی پورجمشیدی و همکاران، سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک و پرسشنامۀ تجربه قلدری سایبری(CBVEQ) آنتیادو و همکاران استفاده شد. پایایی پرسشنامه به وسیله ضریب آلفای کرونباخ برای سازگاری تحصیلی 81/0، تعامل 73/0و آزار و اذیت سایبری85/0 به دست آمد و روایی محتوایی آن مورد تایید اساتید علوم تربیتی قرار گرفت. نتایج در دو بخش توصیفی و استنباطی(رگرسیون خطی و همبستگی) با استفاده از نرم افزار SPSS25 تحلیل و بررسی شدند. یافته ها نشان داد که بین سازگاری تحصیلی و تعامل دانش آموزان در بستر سیستم مدیریت یادگیری(LMS) رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین آزار و اذیت سایبری در رسانه های اجتماعی با سازگاری تحصیلی(620/0r=-) و تعامل دانش آموزان( 680/0-r=) در بستر سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکیLMS)) رابطۀ منفی معناداری و جود دارد(P=0/000). بنابراین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون خطی؛ سازگاری تحصیلی و تعامل دانش آموزان در بستر سیستم مدیریت یادگیری بر اساس آزار و اذیت سایبری در رسانههای اجتماعی قابل پیشبینی است.
The current research was of the objective, applied and descriptive research type. The statistical population included all 5697 students of the second year of high school in Shiraz. To collect data, Pourjamshidi et al.'s e-learning interaction questionnaire, Baker and Seriak's academic adjustment, and Antiado et al.'s cyberbullying experience questionnaire (CBVEQ) were used. The reliability of the questionnaire was obtained by Cronbach's alpha coefficient of 0.81 for academic adjustment, 0.73 for interaction and 0.85 for cyber harassment, and its content validity was approved by educational science professors. The results were analyzed in two descriptive and inferential sections (linear regression and correlation) using SPSS25 software. The findings showed that there is a positive and significant relationship between academic adaptation and student interaction in the context of the learning management system (LMS). Also, there is a significant negative relationship between cyber harassment in social media with academic adjustment (r=-0.620) and students' interaction (r=-0.680) in the context of the electronic learning management system (LMS) (P=0 /000). Therefore, based on the results of linear regression analysis; Academic adaptation and interaction of students in the context of learning management system can be predicted based on cyber harassment in social media.
Machine summary:
بين آزار و اذيت سايبري در رسانه هاي اجتماعي با سازگاري تحصيلي(٠٦٢٠-=r) و تعامل دانش آموزان (٠٦٨٠-=r) در بستر سيستم مديريت يادگيري الکترونيکي ، رابطۀ منفي معناداري و جود دارد(٠٠٠٠=P).
بســياري از اين اقدامات به طور دقيق به عنوان پديده اي شــامل آزار و اذيت 1 1 Information and Communications Technology 2 social media 3 Instagram 4 Tik Tok 5 Tweeter 6 Watsapp 7 Virtual social networks توصيف شده است که به آن زورگويي سايبري گفته مي شود ( Walsh ,Meaney.
مدل مفهومي تحقيق بستر سيستم مديريت يادگيري الکترونيکي (LMS) تعامل دانش آموزان سازگاري تحصيلي آزار و اذيت سايبري در رسانه روش هاي اجتماعي پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردي است و در زمره پژوهش هاي توصيفي از نوع همبستگي قرار ميگيرد.
بنابراين بين آزار و اذيت سايبري در رسانه هاي اجتماعي و تعامل دانش آموزان در بستر سيستم مديريت يادگيري الکترونيکي (LMS) رابطۀ منفي و معناداري و جود دارد و شدت اين رابطه در حد متوسط است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف تبيين رابطۀ آزار و اذيت سايبري در رسانه هاي اجتماعي با سازگاري تحصيلي و تعامل دانش آموزان در بستر سيستم مديريت يادگيري الکترونيکي (LMS) انجام شد.
نتايج اين پژوهش در خصوص فرضيۀ اول نشان داد که بين آزار و اذيت سايبري در رسانه هاي اجتماعي و سازگاري تحصيلي دانش آموزان ، رابطه منفي و معناداري وجود دارد.
هم چنين يافته هاي پژوهش در خصوص فرضيه دوم نشان داد که بين آزار و اذيت سايبري در رسانه هاي اجتماعي و تعامل دانش آموزان در بستر سيستم مديريت يادگيري الکترونيکي (LMS) رابطۀ منفي و معناداري وجود دارد.