Abstract:
تحقیق حاضر با هدف شناسایی اثربخشی برنامه آموزشی همراه با ایفای نقش گروهی بر تنظیم هیجان و مهارت های اجتماعی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص در دوران کرونا انجام شد. روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون دارای گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دارای اختلال یادگیری شهر تهران بودند که از میان آنان تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. دانش آموزان انتخاب شده، به طور تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند،گروه آزمایش در جلسات برنامه آموزشی ایفای نقش شرکت کرده و گروه گواه در انتظار ماند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش، پرسشنامه مهارت اجتماعی گرشام و الیوت (1990) و پرسشنامه تنظیم هیجان توسط گراس(2003) بود. در پایان افراد به پسآزمون پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزارSPSS نسخه 23 و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد که نشانگر اثربخشی برنامه بر تنظیم هیجان و مهارت های اجتماعی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص بود. با توجه به یافته های آماری می توان نتیجه گرفت که برنامه آموزشی همراه با ایفای نقش گروهی بر بهبود تنظیم هیجان دانش آموزان و افزایش مهارت های اجتماعی و مولفه های همدلی، ابراز وجود و همکاری تاثیر دارد و میتواند در کنار سایر آموزش ها در جهت تنظیم هیجان و مهارت های اجتماعی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص استفاده شود.
Machine summary:
با توجه به یافته های آماری می توان نتیجه گرفت که برنامه آموزشی همراه با ایفای نقش گروهی بر بهبود تنظیم هیجان دانش آموزان و افزایش مهارت های اجتماعی و مولفه های همدلی، ابراز وجود و همکاری تاثیر دارد و میتواند در کنار سایر آموزش ها در جهت تنظیم هیجان و مهارت های اجتماعی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص استفاده شود.
امروزه شمار کودکانی که به خاطر نداشتن مهارت های اجتماعی و برقراری روابط موثر به روان شناسان ارجاع داده می شوند رو به افزایش است (بهمنی و برزگر، 139 > بر این اساس مساله تحقیق این است که آیا برنامه آموزشی همراه با ایفای نقش گروهی بر تنظیم هیجان و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص در دوران کرونا تاثیر د Nestel & Tierney Blatner Yang روش تحقیق طرح این پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه است.
05 می باشد لذا آزمون با اطمینان 95 درصد معنادار است و می توان پذیرفت که برنامه آموزشی همراه با ایفای نقش گروهی بر تنظیم هیجان ارزیابی مجدد و سرکوبی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص تاثیر دارد.
با توجه به یافته های آماری می توان پذیرفت که برنامه آموزشی همراه با ایفای نقش گروهی بر تنظیم هیجان ارزیابی مجدد و سرکوبی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص تاثیر دارد.
فرضیه 2-برنامه آموزشی همراه با ایفای نقش گروهی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص در دوران کرونا تاثیر دارد.
فرضیه 2-برنامه آموزشی همراه با ایفای نقش گروهی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص در دوران کرونا تاثیر دارد.