Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک اسناد با خودناتوان سازی تحصیلی و خودکارامدی تحصیلی با نقش واسطه ای تنظیم شناختی در دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان بود. این تحقیق، از نظر شیوه گرداوری و تحلیل اطلاعات توصیفی ـ پیمایشی با ماهیت کاربردی و از لحاظ روش پیمایشی و از نظر زمانی مقطعی بود. در این تحقیق روش پیمایشی جهت گرد آوری اطلاعات استفاده شده است، لذا آن را می توان در زمره تحقیقهای میدانی قرار داد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دانشآموز شهر دلگان میباشد، که در سال 1401 به تحصیل اشتغال دارند تشکیل می دهد. روش نمونه گیری باتوجه به جنسیت دانش آموزان به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بود و از این طریق تعداد 320 نفر از دانشآموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش، ابزار پرسشنامه به عنوان کلید اجرای پژوهش در نظر گرفته شد. پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه سبکهای اسنادی سلیگمن، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و همکاران و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینک و مورگان و مقیاس خود ناتوان سازی میگلی. برای انجام این تحلیل ها از نرم افزارهای Smart PLS و SPSS استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد سبک اسناد رابطه مثبت و معنیداری با خودناتوانسازی تحصیلی دانش آموزان دارد(441/0=r و 05/0P<) همچنین سبک اسناد بر خودناتوان سازی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر دلگان اثر مستقیم دارد (669/0=R2 و P<0.01) و خودکارآمدی(565/0=R2 و P<0.01) تاثیر معنی داری دارد. همچنین بدست آمد تنظیم شناختی در رابطه بین سبک اسناد و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان (251/0=Vaf) و در رابطه بین سبک اسناد و خودناتوان سازی دانش آموزان (416=Vaf) نقش میانجی در حد متوسط دارد.
Machine summary:
از دیگر یافته های این مطالعه این بود که قوی تری متغیر پیش بینی کننده برای خودناتوان سازی تحصیلی، باورهای فراشناختی (مثبت و منفی) ر ش انتخاب روش پژوهش بستگی به ماهیت موضوع، اهداف و پژوهشی، فرض یا فرصتهای تدوین شده ملاحظات اخلاقی و انسانی ناظر بر موضوع پژوهش و وسعت امکانات اجرائی دارد و این پژوهش بر آن است که به بررسی رابطه سبک اسناد با خودناتوان سازی تحصیلی و خودکارامدی تحصیلی با نقش واسطه ای تنظیم شناختی در دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان بپردازد و از آنجائیکه به تبیین رابطه بین متغیرها میپردازد از لحاظ نحوه گردآوری دادهه 3 ation"/>ation"/> میباشد.
بر این اساس ضریب مسیر 669/0 و آماره t 895/5 بدست آمده می توان گفت سبک اسناد در سطح اطمینان 99 درصد بر خودناتوان سازی دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر دلگان تاثیر معنی دار دارد.
181 بررسی مدل ساختاری نشان می دهد که ضریب مسیر بین سبک اسناد و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر دلگان با میانجی گری تنظیم شناختی برابر با 181/0 است و با توجه به مقدار شاخص vaf بدست امده لذا H0 رد و H1 تایید می گردد.
بررسی مدل ساختاری نشان می دهد که ضریب مسیر بین سبک اسناد و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر دلگان با میانجی گری تنظیم شناختی برابر با 181/0 است پس می توان نتیجه گرفت که فرضیه تایید می شود.