Abstract:
هدف: شناخت توسعه عدالت اجتماعی و مؤلفههای وابسته به آن، راهبرد جدیدی را فراسوی چشمانداز کتابخانه ها گشوده تا بهصورت عملیاتی در این حوزهها وارد شوند. هدف از پژوهش انجام شده ارائه الگوی نقشآفرینی کتابخانه های عمومی در توسعه عدالت اجتماعی است که بتوان آن را در کشور پیاده نمود.روش پژوهش: از نظر هدف کاربردی و از نوع روش اجرا میدانی و همبستگی است در واقع از روش ترکیبی استفاده شد. جهت گرداوری داده ها در بخش کیفی از پرسشنامه دلفی و در بخش کمّی از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد. برای بررسی روایی پرسشنامه از نظرات خبرگان استفاده شد و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ (79/0) مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری شامل متخصصان موضوعی در حوزه کتاب و کتابداران کتابخانه های عمومی در ایران و کتابخانه های عمومی سراسر کشور است که به پنج بخش شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تقمسیم بندی شده اند و با روش غیرتصادفی در دسترس 22 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای سنجش نتایج حاصل از پرسشنامهها نرمافزار آماری SPSS مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: ابعاد مدل شامل عوامل شناختی، عوامل انگیزشی، عوامل حرف های و تخصصی، عوامل فرهنگی، عوامل ارتباطی و عوامل مدیریتی بود که به ترتیب دارای ضرایب و مقدار T (655/0، 45/5)، (712/واضح است که 0، 48/7)، (489/0، 38/3)، (566/0، 78/4)، (576/0، 85/4) و (492/0، 57/3) هستند که بر روی نقشآفرینی کتابخانه های عمومی در توسعه عدالت اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارند.نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش میتوان گفت که توجه به توسعه کتابخانه های عمومی میتوانند از طریق عوامل شناختی، عوامل انگیزشی، عوامل حرف های و تخصصی، عوامل فرهنگی، عوامل ارتباطی و عوامل مدیریتی به عنوان عواملی مؤثر در توسعه عدالت اجتماعی ظاهر شده و ایفای نقش نمایند.
Objective: Understanding the development of social justice and its related components has opened a new strategy beyond the perspective of libraries to enter them in an operational way. The purpose of this study is to provide a model for the role of public libraries in development of the social justice sense among the society.Methodology: The present study is applied in terms of purpose and is done by correlation method. The information is gathered by field study. In this study, a combined qualitative and quantitative method was used. For this purpose, first Delphi method was used to collect qualitative data and then quantitative data were collected through a questionnaire. The Delphi questionnaire was used to collect data in the qualitative part and the questionnaire was used in the quantitative part. Experts' opinions were used to evaluate the validity of the questionnaire and Cronbach's alpha was used to evaluate the reliability, which was obtained 0.79 and confirmed. The statistical population in this study includes subject matter experts in the field of Information science and librarians of public libraries in Iran which are divided into five sections: north, south, west, east and center and by non-random method available 22 subjects were selected as the sample size. SPSS statistical software was used to measure the results of the questionnaires.Results: The results showed that the dimensions of the model included cognitive factors, motivational factors, professional and specialized factors, cultural factors, communication factors and management factors that have coefficients and values of T (0.655, / 45, respectively). 5), (0.712, 7.48), (0.489, 3.38), (0.566, 4.78), (0.576, 4.85) and (0.492, 57.5) 3) There are positive and significant effects on the role of public libraries in the development of social justice.Conclusion: According to the research findings, it can be said that attention to the development of public libraries can be considered as effective factors through cognitive factors, motivational factors, professional and specialized factors, cultural factors, communication factors and managerial factors. Appear and play a role in the development of social justice.
Machine summary:
ارائه الگوي نقش آفريني کتابخانه هاي عمومي در توسعه عدالت اجتماعي رباب عزيزخاني ١ | فرشته سپهر٢ | زهره ميرحسيني ٣ | سعيد غفاري 4 ١- دانشجوي دکتري گروه علم اطلاعات و دانش شناسي، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران .
يافته ها: ابعاد مدل شامل عوامل شناختي ، عوامل انگيزشي ، عوامل حرفه اي و تخصصي ، عوامل فرهنگي ، عوامل ارتباطي و عوامل مديريتي بود که به ترتيب داراي ضرايب و مقدار T (٠/٦٥٥، ٥/٤٥)، (٧١٢/واضح است که ٠، ٧/٤٨)، (٠/٤٨٩، ٣/٣٨)، (٠/٥٦٦، ٤/٧٨)، (٠/٥٧٦، ٤/٨٥) و (٠/٤٩٢، ٣/٥٧) هستند که بر روي نقش آفريني کتابخانه هاي عمومي در توسعه عدالت اجتماعي تأثير مثبت و معناداري دارند.
Audunson, Aabo, Blomgren, Hobohm, Jochumsen, Khosrowjerdi, Varheim عوامل مختلفي در نقش آفريني کتابخانه هاي عمومي در توسعه عدالت اجتماعي مورد توجه پژوهشگران بوده است که شامل عوامل شناختي (چيو و چو،٢٠١٠ )، عوامل انگيزشي (جانسون ، ٢٠١١)، عوامل حرفه اي و تخصصي (وينسنت ،٢٠١٢ )، عوامل فرهنگي (آدونسون و همکاران ، ٢٠١٩ )، عوامل ارتباطي و عوامل مديريتي (دادلاني ، ٢٠١٦) هستند که بايد مورد توجه قرار گيرند.
مقدار آلفاي کرونباخ شاخص ها مقدار آلفاي کرونباخ عوامل شناختي 0/88 عوامل انگيزشي 0/82 عوامل حرفه اي و تخصصي ٠/٨٤ عوامل فرهنگي 0/86 عوامل ارتباطي 0/87 عوامل مديريتي 0/81 پايايي کل 0/83 يافته ها الف ) يافته هاي کيفي عوامل مؤثر بر ارائه الگوي نقش آفريني کتابخانه هاي عمومي در توسعه عدالت اجتماعي به شرح جدول (٤) ميباشد که نتايج مرحله سوم اجراي تکنيک دلفي است .