Abstract:
هدف این پژوهش اثربخشی آموزش درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی افزایش شفقت به خود و تحمل پریشانی در مادران کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم شهر تهران بود. روش: در یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پس آزمون، تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش، 15 نفر گروه کنترل) از مادران کودکان اتیستیک به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گردآوری دادهها با پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف- فرم کوتاه، پرسشنامه شفقت به خود ریس و همکاران-فرم کوتاه و پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر صورت گرفت. اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار آماری SPSS نسخه 24 تجزیه و تحلیل شده اند. برای مقایسه میانگین های گروهها در پیش آزمون و پس آزمون جهت تعیین میزان اثربخشی آموزش، از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج حاکی از آن است که بین دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری وجود داشته است. با توجه به مجذور اتا، 8/86 درصد از واریانس بهزیستی روان شناختی و 75 درصد از واریانش شفقت به خود و 6/79 درصد از واریانس تحمل پریشانی ناشی از مداخله یعنی درمان پذیرش و تعهد است. نتیجه گیری: نتایج حاصل از تحلیل فرضیه های پژوهش نشان دادند که آموزش درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود بهزیستی روان شناختی، افزایش شفقت به خود و تحمل پریشانی مادران کودکان اتیستیک اثر بخش است.
The aim of this research was to evaluate the effectiveness of group therapy training based on Acceptance and Commitment on psychological well-being, increasing self-compassion and tolerance of distress in mothers of children with autism in Tehran. Method: In a semi-experimental study with a pre-test and post-test design, 30 mothers (15 in the experimental group, 15 in the control group) of mothers of autistic children were selected by convenience sampling. Data collection was done with Riff's psychological well-being questionnaire- short form, Raes et al.'s self-compassion questionnaire- short-form, and Simmons and Gaher's distress tolerance questionnaire. The collected data were analyzed with SPSS version 24 statistical software. The statistical method of analysis of co-variance was used to compare the averages of the groups in the pre-test and post-test to determine the effectiveness of the training. Findings: The results indicate that there was a significant difference between the two experimental and control groups in the post-test phase. According to the eta square, 86.8% of the variance of psychological well-being and 75% of the variance of self-compassion and 79.6% of the variance of distress tolerance are caused by the intervention, i.e. acceptance and commitment therapy. Conclusion: The results of the analysis of research hypotheses showed that group therapy training based on Acceptance and Commitment is effective in improving psychological well-being, increasing self-compassion, and distress tolerance of mothers of autistic children.