Abstract:
زمینه و هدف: در هر نظام حقوقی، مبانی و اصول حاکم بر آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است. ابزار تفسیر خلاءهای نظام حقوقی در موارد تعارض، تزاحم، سکوت و اجمال توسل به اصول و قواعد مبنایی میباشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی مبانی حمایت از علائم تجاری در فقه امامیه است.
مواد و روش ها: این تحقیق از نوع نظری بوده و روش آن به صورت توصیفی تحلیلی میباشد و ابزار جمعآوری اطلاعات نیز بصورت کتابخانهای است.
یافتهها: مصرفکنندگان با اعتماد به علائم تجاری به دنبال آن هستند تا محصولی را که از کیفیت آن راضی بوده و یا کیفیت آن شهرت دارد پیدا کنند و نقش علامت تجاری در این است که مشتری را قادر میسازد تا بدون نیاز به جستجوی پر هزینه تجربه خرید خود را تکرار کند.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
نتیجهگیری: میتوان گفت علامت تجاری در تعیین نوع محصولی که جامعه مصرف کننده انتخاب مینماید نقشی حیاتی ایفا میکند. بررسی نظریه برنامهریزی اجتماعی به عنوان مبنای اصلی مالکیت فکری نشان میدهد، که حمایت از این علائم در فقه شیعه کاملا پذیرفته شده است.
Background and Aim: In every legal system, the principles governing them are very important. The tool for interpreting the gaps in the legal system in cases of conflict, conflict, silence and summary is to resort to basic principles and rules. The purpose of the present research is to examine the foundations of trademark protection in Imami jurisprudence. Materials and Methods: This research is of theoretical type and the research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and has been done by referring to documents, books and articles. Findings: Consumers rely on trademarks to find a product that they are satisfied with or that is known for its quality and the role of the trademark is that it enables the customer to repeat his shopping experience without having to search expensively. Ethical Considerations: In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed. Conclusion: it can be said that the trademark plays a vital role in determining the type of product that the consumer community chooses. Examining the theory of social planning as the main basis of intellectual property shows that the support of these signs is fully accepted in Shia jurisprudence.