Abstract:
گردشگری خلاق شکل جدیدی از گردشگری است که به شکل بالقوه میتواند مدلهای موجود توسعه گردشگری را تغییر دهد و به تنوع و نوآوری تجربه گردشگری کمک کند. بنظر میرسد گردشگری خلاق میتواند به تحریک توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محلی کمک کند و در نهایت این نوع از گردشگری میتواند مزایای بسیاری را برای مقاصدی که مایل به توسعه اشکال جدید فعالیت گردشگری هستند، ارائه دهد. هدف این پژوهش کاربردی و دادهها از نوع توصیفی-پیمایشی بوده است که از طریق پرسشنامه جمعآوری شدند. جامعه آماری را ساکنین روستای پیوهژن تشکیل دادهاند. تعداد نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 196 نفر برآورد شد که تعداد 205 پرسشنامه توزیع و پاسخ داده شد. روش نمونهگیری این پژوهش بر اساس روش در دسترس بوده است. برای ارزیابی روایی ابزار تحقیق، از روایی صوری و پایایی آن بر اساس تحلیل آلفای کرونباخ تأیید شد. لازم به ذکر است که عملیات مربوط به آمار توصیفی و استنباطی و آزمون فرضیهها با استفاده از نرم افزار spss26 انجام شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان دهنده تأثیر و اهمیت بالای گردشگری خلاق بر توسعه و جذب گردشگر در مناطق روستایی میباشد و تمامی 5 مؤلفه گردشگری خلاق با درصد تأثیر بالای 90 درصد از نظر اهالی روستا مورد پذیرش قرار گرفت که این نشان از تأثیر بسیار زیاد گردشگری خلاق بر توسعه و جذب گردشگر و وجود بستری آماده برای عرصه فعالیتهای گردشگری در روستاها میباشد.
Machine summary:
٦. ٤ :DOR ارزيابي اثرات گردشگري خلاق بر جذب گردشگر و توسعه اقتصادي مناطق روستايي (مطالعه موردي: روستاي پيوه ژن بخش احمدآباد شهرستان مشهد) مرتضي خزاييپول ؛ مربي گروه مديريت جهانگردي، موسسه آموزش عالي مازيار، رويان ، ايران .
لذا پاسخ به سوال ذيل ميتواند راهگشا باشد: - اثرات گردشگري خلاق در توسعه و جذب گردشگر درمناطق روستايي چگونه ميباشد ؟ ٢) مباني نظري ريشه هاي مفهوم جهانگردي خلاق به اواسط دهه ١٩٩٠ برميگردد، زماني که گروهي از محققان و پزشکان در جستجوي راه هايي براي افزايش فروش محصولات صنايع دستي به گردشگران بودند (٢٠٠٥،Richards).
نتايج آزمون ميانگين دو جمله اي مربوط به گردشگري خلاق در توسعه اقتصادي و جذب گردشگر گروه ها طبقه بندي تعداد نسبت مشاهده شده نسبت موردانتظار سطح معناداري گروه يک کمتر مساوي ٣ ٨ ٠/٠٦ 0/000 0/5 گروه دو بيشتر از ٣ ١٢٢ ٠/٩٤ - - جمع ١٣٠ ١,٠٠ - - همان گونه که در جداول ٥ و٦ مشاهده ميشود با توجه به سطح معناداري، (٠٠٥>Sig) تفاوت بين دو گروه وجود دارد، اما از آنجا که ١٢٢ نفر (٩٤%) از شرکت کنندگان به عامل تأثير گردشگري خلاق بر جذب و توسعه نمره بيشتر از ٣ اختصاص داده اند و ميانگين نمرات کمتر از ٣ (٣/٧٧) است ، بنابراين از ديدگاه گردشگران تأثير گردشگري خلاق بر جذب و توسعه عامل مؤثري شناخته ميشود.
(2006) Developing creativity in tourist experiences: A solution to the serial reproduction of culture?, Tourism Management, 27, 6, 1408 – 1413.