Abstract:
پس از جنگ جهانی دوم، کشورهای غربی در پی ترمیم خرابیها و توسعه کشورهای آسیبدیده از جنگ برآمدند. در این زمینه، سه رهیافت مطرح شد: رهیافت دولت بزرگ، رهیافت دولت کوچک و الگوی حکمرانی خوب. برای اعمال حکمرانی خوب، نهادهای بینالمللی شاخصهایی را مطرح کردهاند. هراندازه کشوری به این شاخصها نزدیکتر باشد، توسعهیافتهتر بهحساب خواهد آمد. حکمرانی مطلوب بهعنوان کلید معمای توسعه مطرح شده است. باوجود برخی انتقادات وارده به مقوله حکمرانی مطلوب از قبیل تبعیت از تفکرات نولیبرالیستی و بیتوجهی به برخی بسترهای سیاسی و اجتماعی جوامع درحالتوسعه؛ استقرار این مفهوم در سطوح مختلف سازمانی، ملی و بینالمللی باتوجه به ویژگیهای بومی و فراگیری آن میتواند موجبات افزایش اثربخشی، کارایی و پایداری را فراهم سازد. دغدغه پژوهش حاضر، تبیین توسعه سرمایه انسانی مبتنی بر حکمرانی مطلوب بر پایداری سازمانی است. پرسش مقاله را به این صورت میتوان بیان کرد: چه رابطه متقابلی میان توسعه سرمایه انسانی مبتنی بر حکمرانی مطلوب و پایداری سازمانی وجود دارد؟ این نوشتار به لحاظ هدف، بنیادی و روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. متغیر مستقل توسعه سرمایه انسانی، مبتنی بر حکمرانی مطلوب و متغیر وابسته نیز پایداری سازمانی است. یافته ها نشان میدهد که رابطه متقابلی بین پایداری سازمانی و توسعه سرمایه انسانی مبتنی بر حکمرانی مطلوب وجود دارد.
Machine summary:
سازمانها باید برای دستیابی به اهداف و اجرای راهبردهای خود، اقداماتی موثر در حوزه منابع انسانی انجام دهند و علاوه بر شناسایی حوزه خود و عوامل محیطی، توان سازگارشدن را با تحولات محیط بیرونی بهدستآورند و با بهینهسازی نقاط قوت و استفاده از فرصتها با غلبه بر ضعفها و تهدیدهای محیطی، شرایط را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنند (طیبیرهنی و محمدیمقدم، 140 > ایده اصلی ورای حکمرانی مطلوب چنین است: کشورهایی که بهطور موثرتری اداره میشوند، و آنهایی که با دقت و کارشناس ارشد مدیریت صنعتی (تولید و عملیات)، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
بنابراین، موضوع حکمرانی در آموزش با هدف دستیابی به توسعه انسانی پایدار مطرح شده است که در آن بر حکمرانی مبتنی بر قانون، برقراری عدالت در آموزش و تخصیص منابع، پاسخگویی صریح، مدیریت مشارکتی، برنامهریزی غیرمتمرکز، ایجاد اعتماد و وفاق اجتماعی، زیرساختهای فرهنگی- اجتماعی و سرمایهگذاری آموزشی Farazmand تاکید میشود که همه اینها با شیوه اداره آموزش عمومی با رویکرد حکمرانی ممکن است محقق شود (هاشمی و همکاران، 1400).
در این مقاله با اشاره به استانهای ایران و برای دوره 1385 تا 1395 و مبتنی بر 5 گروه از شاخصهای اصلی حکمرانی جهانی(پاسخگویی و حق اعتراض، اثربخشی دولت، کیفیت مقررات، حاکمیت قانون و کنترل فساد) اثر سرمایه انسانی بر حکمرانی خوب بررسی شده است.