Abstract:
دورۀ صفوی نقطه عطفی در تحولات سیاسی-اجتماعی ایران است و همانند سایر حوزهها، هنر نگارگری نیز از تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی این دوره تاثیر پذیرفته است. ازجمله این تاثیرها، میتوان به خارجشدن هنر نگارگری از انحصار دربار اشاره نمود. در این دوره افراد عادی جامعه نیز به سفارش آثار نگارگری رویآورده و به طبقۀ جدید حامی هنر تبدیل شدهاند. نتیجه دیگر این وضعیت، آزادی عمل هنرمندان، سبک و قلم، و تکنیک متفاوت هنرمندان با یکدیگر است. موضوعی که امروزه کارآمدی بسیاری در نسخهشناسی و تفکیک آثار بدون رقم هنرمندان از یکدیگر دارد. در این پژوهش به دو اثر با موضوعی واحد و تاکید بر قلم خاص هر هنرمند، از دو نگارگر دوره صفوی پرداخته شده است، "محمدقاسم" و"محمدیوسف". موضوع انتخاب شده، "بر دارکردن ضحاک" از دو شاهنامه وینزور و رشیدا است؛ که پس از روایت تصویر، با کنار هم قرارگرفتن این دو اثر و تطبیق آنها بر اساس سبک کار هر هنرمند و مقایسه تکنیک پرداز و ساختوساز، سعی شده است قلم هر هنرمند شناسایی و سبک کار هریک توضیح داده شود. پرسش اصلی پژوهش، وجود تفاوت قلم و تکنیک ساختوساز محمدقاسم و محمدیوسف و دلایل آن، علیرغم همدورهبودن در عصر صفوی است. این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی و مطالعه اسناد کتابخانهای و مشاهده و تحلیل آثار انجام شده است. در این مطالعه، جامعۀ آماری، شامل سه نگارۀ صحنۀ به دارآویختن ضحاک است که به روش کیفی و از طریق استدلال قیاسی و استقرایی مورد تحلیل و تطبیق قرارگرفته است. بر اساس یافتههای این پژوهش، به دلیل وضعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در زمان محمدقاسم و محمدیوسف، میتوان به تفاوتی مشخص میان قلم و تکنیکهای ساختوساز این دو هنرمند پی برد، موضوعی که دلیل عمده آن وجود طبقه جدید حامی هنرمندان در عصر صفوی است.
The history of art, as the history of thought, emphasizes the point that by examining the artworks of each period and studying and analyzing them, one can understand the intellectual-cultural, economic and political situation of that society. The Safavid period, as one of the most important artistic periods in Iran, is no exception to this rule. The change of themes, dimensions, techniques, construction methods, and the emergence of personal styles in the artworks of the Safavid era indicate fundamental changes in the structure of society and art patrons in this period.
The Safavid period is a turning point in Iran's political-social developments after Islam, period which begins with the rule of Shah Ismail Safavi and reached the peak of prosperity with the reign of Shah Abbas arrive As in other fields The art of painting has also been influenced by the political, social, economic and religious developments of this period. Including these effects It is possible to point out the removal of the art of painting from the monopoly of the court Kind If until this period, the major works of painting in the workshop Royal or in the workshop produced by local rulers In this period, ordinary people of the society also commissioned painting works in single form leaf on brought and has become a new patron of art and artist are Another result of this situation is the freedom of the artists and the faster completion of the works, the style and pen, and the different techniques of the artists. A topic that today is very effective in the version Identification and separation of works without figures of artists from each other. In this research, two works with a single theme and an emphasis on the special pen of each artist, from two painters of the Safavid era, "Mohammed Ghasem" and "Mohammed Youssef" have been discussed. The chosen topic is "Taking Laughter". The images of this research are selected from Winsor's Shahnameh and Rashida's Shahnameh, after the narration of the picture, by putting these two works together and matching them Based on the work style of each artist and the comparison of processing and construction techniques, each artist's pen has been tried to be identified and the work style of each one explained. The main question of the research is the existence of the difference between the pen and the construction technique of Mohammad Qasim and Mohammad Youssef and its reasons, Ali in spite of Being a period in the Safavid era. This research is descriptive-analytical and study library documents And observation and analysis of the works has been done. In this study, the statistical population includes three pictures of the scene of the hanging of Zahak, which has been analyzed and compared qualitatively through deductive and inductive reasoning. Based on the findings The results of this research, due to the social, political and economic situation during the time of Mohammad Qasim and Mohammad Youssef, May Ability to distinguish between pen and technique The construction of these two artists P win, the main reason for which is the existence of a new class of patrons of artists in the Safavid era.
Machine summary:
مطالعۀ تفاوتهای تکنیکی نگارۀ بردارکردن ضحاک در آثار نقاشان عصر صفوی با مطالعۀ موردی بر اثر محمدقاسم و محمدیوسف 1 زهره مقیمی* کارشناسی ارشد هنراسلامی (گرایش نگارگری)، دانشگاه هنر باغ ملی تهران، تهران، ایران 2 محمدتقی آشوری استاد دانشگاه هنر تهران، شهر تهران، استان تهران چکیده دورۀ صفوی نقطة عطفی در تحولات سیاسی-اجتماعی ایران است و همانند سایر حوزهها، هنر نگارگری نیز از تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی این دوره تأثیر پذیرفته است.
بر اساس یافتههای این پژوهش، به دلیل وضعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در زمان محمدقاسم و محمدیوسف، میتوان به تفاوتی مشخص میان قلم و تکنیکهای ساختوساز این دو هنرمند پی بُرد، موضوعی که دلیل عمدة آن وجود طبقة جدید حامی هنرمندان در عصر صفوی است.
این پژوهش که به شیوة توصیفی-تحلیلی و مطالعة اسناد کتابخانهای و مشاهده و تحلیل آثار انجام شده است، در جهت دستیابی به پاسخ این پرسش صورت گرفته است که علت تفاوت قلم و تکنیک ساختوساز محمدقاسم و محمدیوسف، علیرغم همدورهبودن در عصر صفوی چیست.
با وجود همة تفاوتهای این اثر، با آثار محمدقاسم و محمدیوسف، بهنظر میرسد ترکیببندی کلی این اثر، بهویژه در حالت قرارگیری ضحاک و فرم بردارکردن او، الگویی برای این دو هنرمند قرار گرفته است، با اینحال تغییرات بسیاری در جزئیات و نحوة قرارگیری فیگورهای فرعی، و همچنین در پوشش و لباس فیگورها بهوجودآمده که ناشی از نوع و شیوة پوشش عصر این هنرمندان است.