Abstract:
هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی برندسازی آموزشی در آموزشگاههای فنی و حرفهای شهر تهران بود. این پژوهش از دید روش ترکیبی (کیفی و کمی)، از منظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، پیمایشی بود و در دو مرحله انجام شد. در مرحله کیفی با 13 نفر از خبرگان آموزش که عمدتا مدیران و معاونین موسسات آموزشی و اساتید خبره بودند، مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته صورت گرفت که حجم نمونه بر اساس نمونهگیری هدفمند نظری و رسیدن به اشباع نظری تعیین شد. از مدل تحلیل داده بنیاد برای تحلیل دادهها استفاده شد. مولفهها در 15 مقوله اصلی و 25 مقوله فرعی و در 6 مولفه کلی شرایط علی، پدیده محوری، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها دسته بندی گردید. در مرحله دوم پژوهش پرسشنامه محقق ساخته توزیع گردید و برای تعیین میزان اهمیت نسبی متغیرهای الگو و تحلیل نتایج از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و آزمون فریدمن استفاده شد. رتبهبندی صورت گرفته در این پژوهش از عوامل موثر بر برندسازی آموزشی نشان میدهد راهبردها که شامل ارتباطات پایدار و بازاریابی رابطه مند، نوآوری تحول آفرین و بازاریابی رابطهای است از بیشترین اهمیت برخوردار هست و عامل محیطی کلان دربرگیرند رشد فرهنگی جامعه و اعتبار بینالمللی مدارک فنی و حرفهای کمترین اهمیت را دارد.
The main objective of this study was to design an educational branding model in technical and vocational institutes in Tehran. This research from the point of view is combined method (qualitative and quantitative), of purpose is practical and from the point of view of data collection, it was a survey and It was done in two steps. In the qualitative step, 13 semi-structured in-depth interviews were conducted with 13 education experts, mainly directors and deputies of educational institutions and expert professors that the sample size was determined based on theoretical purposive sampling and theoretical saturation. The grounded theory analysis model was used to analyze the data.The components were categorized into 15 main categories and 25 sub-categories and into 6 general components: causal conditions, axial phenomena, contextual conditions, intervening conditions, strategies and consequences. In the second step of the research, a researcher-made questionnaire was distributed and to determine the relative importance of the model variables and, the methods of exploratory and confirmatory factor analysis and Friedman test were used to analyze the results. The ranking done in this study shows the effective factors on educational branding, Strategies that include sustainable communication and relationship marketing, transformational innovation and relationship marketing are the most important , major environmental include factors: cultural growth of society and international credibility of technical certificates and profession are the least important.