Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی هیجانی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دختران مبتلا به اختلال یادگیری بوده است. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر موقعیت میدانی و از نظر روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه و انتصاب تصادفی بوده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل تمام دختران 10 تا 13 سال دارای اختلال یادگیری خواندن، نوشتن و ریاضی شهرستان جویبار در سال تحصیلی 1400-1399 بوده است. نمونهگیری به صورت هدفمند و 30 نفر از دختران به عنوان نمونه انتخاب شدند و سپس با گمارش تصادفی، 15 نفر به گروه آموزش مهارتهای اجتماعی هیجانی و 15 نفر به گروه گواه تخصیص داده شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت آموزش مهارتهای اجتماعی هیجانی براساس مدل اسکویرز (2003) قرار گرفتند؛ در حالی که گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. همچنین پرسشنامه باورهای انگیزشی هارتر (1981)، و پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی ریان و کانل (1989) در مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت، دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی هیجانی بر باورهای انگیزشی (95/16=F؛ 001/0=P) و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (57/88=F؛ 001/0=P) دختران تاثیر دارد. نتیجهگیری: می توان نتیجه گرفت آموزش مهارتهای اجتماعی هیجانی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دختران موثر است.
Aim: The purpose of this research was to determine the effectiveness of social-emotional skills training on motivational beliefs and self-regulation learning strategies of girls with learning disabilities. Methods: The present research method is practical in terms of purpose and in terms of field situation and in terms of semi-experimental method with the design of pre-test, post-test and follow-up was with the control group and random assignment. The statistical population of this research included all girls aged 10 to 13 with learning disabilities in reading, writing and math in Joybar city in the academic year of 2019-20. Sampling was purposeful and 30 girls were selected as a sample, and then 15 girls were randomly assigned to the social-emotional skills training group and 15 girls were assigned to the control group. The experimental group was trained in social-emotional skills based on the Squires model (2003) for 10 sessions; while the control group did not receive any intervention. Also, Harter's motivational beliefs questionnaire (1981) and Ryan and Connell's self-regulated learning questionnaire (1989) were used in the pre-test, post-test and follow-up stages. Finally, the data were analyzed using ANOVA with repeated measures and Bonferroni's post hoc test. Results: The results showed that social emotional skills training has an effect on girls' motivational beliefs (F=16.95; P=0.002) and self-regulation learning strategies (F=88.75; P=0.001). Conclusion: It can be concluded that social emotional skills training is effective on girls' motivational beliefs and self-regulation learning strategies.
Machine summary:
فرایندهای شناختی در واقع همان راهبردهای یادگیری هستند که با تسهیل فرایند یادگیری، عملکرد تحصیلی فراگیران را بهبود میبخشد، همچنین باورهای فراشناختی به مجموعه فرایندهای برنامه ریزی، بازبینی و اصلاح فعالیت های شناختی اشاره میکند و منظور از خودتنظیمی این است که دانش آموزان مهارت هایی برای طراحی، کنترل و هدایت یادگیری خود دارند (افشاری ، بحرینیان و شهابی زاده ، ١٤٠١).
همچنین قواعد تحصیلی گروه همسالان را به خوبی یاد بگیرند و به احتمال زیاد، سطح بالایی از سازگاری تحصیلی را از خود یروز دهند (کارنازو و همکاران ، ٢٠١٩)؛ بنابر آنچه گفته شد، هدف از انجام این پژوهش ، تعیین اثربخشی آموزش مهارت اجتماعی - هیجانی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری میباشد.
با توجه به نتایج بدست آمده ، آموزش مهارت های اجتماعی هیجانی بر باورهای انگیزشی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری اثربخش است .
مطابق با یافته های این پژوهش و یافته های علی پور دهاقانی و همکاران (١٣٩٦) آموزش مهارت اجتماعی – هیجانی بر باورهای انگیزشی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری اثربخش است .
Modeling the relationship between motivational beliefs, cognitive learning strategies, and academic performance of teacher education students.