Abstract:
دوربرگردان یا واگرد، از تکنیکهای مدیریت دسترسی و نوع تکمیل شده باز شدگی رفیوژ میانی مسیرهای شریانی است که امکان دسترسی وسایل نقلیه در حال حرکت در یک مسیر را به مسیر مقابل، برای انجام گردش 180 درجهای، فراهم میسازد. با توجه به گسترش استفاده از دوربرگردانها، اهمیت عملکرد آن در معابر شهری، دائمی نبودن و قابلیت تغییر آن، لزوم ارزیابی فنی آن را ایجاب کرده که محقق، دوربرگردانهای شهر چالوس را که یکی از مسئلهدارترین شهرهای استان مازندران در حوزه حمل و نقل و ترافیک میباشد، بهعنوان محدوده مورد مطالعه انتخاب کند. پژوهش بر اساس روش توصیفی – تحلیلی بوده و جمعآوری داده و اطلاعات بر اساس مطالعات کتابخانهای و برداشت میدانی صورت گرفته است. در این تحقیق، بر اساس اصول و ضوابط مهندسی ترافیک و مدیریت دسترسی، پارامترهای مکانیابی، وضعیت هندسی و عملکرد ترافیکی بریدگیها در چهار مسیر بررسی شده است. تعداد بریدگیهای مورد مطالعه 28 مورد بوده که در معابر با رده عملکردی درجه دو اصلی واقع شده است. تجزیه و تحلیل یافتهها نشان میدهد که دوربرگردانهای ساده (بریدگی) با توجه به حجم ترافیک معابر شریانی درجه دو از ایمنی و کارایی مناسب برخوردار نبوده که راهکارهای ساماندهی با هدف افزایش ایمنی جریان ترافیک در مقاطع دوربرگردان و روانسازی ترافیک در شبکه معابر ارائه شده است.
U-turn the type of access management techniques and types of completed median opening in urban roads, provide the accessibility for vehicles moving in the opposite direction with 180 degree turnover. Expand the use of U-turn, the importance of its function in urban roads, and the ability to change it, it requires technical assessment necessary, that researchers selected the chalus U-turns as case study for this research. The research is based on the descriptive method of analytical and data collection and information based on library studies and objective views. In this research, based on the principles and conditions of traffic engineering and access management, analyzed the location, geometric situation and traffic performance parameters of U-turn and median openings. The number of U-turns that have been studied, about 28 categories is located in roads with main degree two. After the analysis, using the results obtained, the proposed solutions.
Machine summary:
١ Gap ٢ - National Cooperative Highway Research Program(NCHRP) 66 ١- سؤالهای اصلی تحقیق - تفاوت بریدگی و دوربرگردان در معبر شهری چیست ؟ - آیا بریدگیها و دوربرگردانهای موجود در شهر مورد مطالعه از کارایی و ایمنی لازم برخوردار هستند؟ - برای افزایش کارایی بریدگیها و دوربرگردانها چه راهکارهایی وجود دارد؟ روش تحقیق با توجه به گسترش استفاده از دوربرگردانها، اهمیت عملکرد آن در معابر شهری، دائمی نبودن و قابلیت تغییر آن، لزوم ارزیابی فنی آن را ایجاب کرده که محقق ، دوربرگردانهای شهر چالوس را که یکی از مسئله دارترین شهرهای استان مازندران در حوزه حمل و نقل و ترافیک میباشد، به عنوان محدوده مورد مطالعه انتخاب نماید.
1 69 ١ -Access Management Manual ٢ Michigan Department of Transportation (MDOT) ٣ FHWA / شکل ١- شبکه شعاعی معابر شهر چالوس در وضع موجود (اندیشه راه شمال، ١٣٨٨ : ٣٦) برای انجام این تحقیق ، بریدگیهای چهار مسیر اصلی (شکل شماره دو) از لحاظ مکانیابی، طراحی هندسی و وضعیت ترافیکی مورد مطالعه قرار گرفته است که وضع موجود آنها به شرح زیر میباشد: / 70 شکل ٢- چهار مسیر اصلی مورد مطالعه الف ) خیابان تختی (بلوار رادیو دریا) خیابان تختی یا بلوار رادیو دریا به طول ٢٧٩٠ متر، حد فاصل مجموعه ورزشی هفت تیر تا ساحل دریا، یکی از مسیرهای مورد مطالعه بوده که با وجود ساحل دریا و چند هتل از عملکرد توریستی و تفریحی قابل توجهی برخوردار است .