Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با بهرهوری سیستم آموزشی بوده است؛ این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری تعدادی از کارکنان نیروی انتظامی شهر گرگان به تعداد 130 نفر در سال 1397 و نمونه انتخابی بر اساس جدول کرجسی و مورگان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 93 نفر بوده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش و فناوری اطلاعات مقیمی(1390) و پرسشنامه استاندارد بهرهوری نیروی انسانی پل هرسی و گلداسمیت(1980) بوده و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89% به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS ، ابتدا آمار توصیفی و سپس برای پاسخ به سؤالات پژوهش با استفاده از روشهای A.N.P و Q.F.D از آزمونهای آماری تک متغیره، نکویی برازش وکای اسکویر و نیز از روش گسترش عملکرد کیفیت (کیو.اف.دی.) که شامل مراحل 1)تعیین اولویت الزامات فنی با استفاده از تکنیک کیو.اف.دی.2) شناسایی نیازمندیهای آموزش 3) تعیین الزامات فنی 4) تعیین وزن نیازمندیهای کارکنان 5) تکمیل ماتریس ارتباطات بوده است، استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با بهرهوری رابطه معناداری وجود دارد و نشان داد که کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات به میزان -زیادی در بهرهوری سیستم آموزشی مؤثر است و هر چقدر به لحاظ علمی و حرفهای در سازمان، از تکنولوژی جدیدتر فناوری اطلاعات استفاده گردد، در سیستمهای آموزشی بهرهوری بیشتری به دست میآید.
The purpose of this study was to investigate the relationship between the use of information and communication technology and the productivity of the educational system. This descriptive study is a correlation type. The statistical population of a number of students of the Islamic Azad University of Tehran Center was 130 people in the period of 1969-97 and a sample was selected based on Krjusi and Morgan tables by random sampling method. The data gathering tool was KM standard questionnaire (1390) and Personnel productivity standard questionnaire Paul Hersey and Goldsmith (1980) and its reliability was obtained using Cronbach's alpha coefficient (89%). To analyze the data, using SPSS software, descriptive statistics and then ANP and QFD methods were used to answer the research questions using one-variable statistical tests, nullification, and Skyrir fitting as well as the method of spreading function Quality (PCF), which includes the steps 1) determining the priority of technical requirements using the CF.D. technique; 2) identifying the training requirements; 3) determining the technical requirements; 4) determining the student's requirements; 5) completing the communication matrix; Is used. The results showed that there is a significant relationship between ICT and productivity, and showed that the use of information and communication technology (ICT) has a significant impact on the efficiency of the educational system, and the more scientific and professional in teaching, the technology The newer one is information technology, it becomes more productive in educational systems.
Machine summary:
یافته ها در سؤالات پژوهش ، وضعیت هریک از شاخص های متأثر از سیستم آموزشی (کاهش هزینه ، تسریع و تسهیل و افزایش دقت و ایجاد رضایت مندی و نقش فناوریاطلاعات در بهرهوری سطح کمی و کیفی عمل کرد بخش های مختلف نیروی انتظامی) از دیدگاه کارکنان نیروی انتظامی شهر گرگان بررسی و با هم مقایسه شدهاند.
در جدول شماره شش ، مقادیر طبقات پایین یعنی کم و بسیار کم صفر و منفی و مجموع فراوانیهای مشاهده شده آنها ١٠ است در حالی مقادیر متناظر آن در طبقات بسیار زیاد و زیاد ٦٣ وطبقه متوسط ١٧ است ؛ بنابراین فرضیه موجود تأیید میشود و کاهش هزینه تأثیر زیادی از نقش فناوریاطلاعات در بهرهوری سیستم آموزشی خواهد گرفت .
در مقادیر طبقات بسیار زیاد و زیاد مثبت و مجموع فراوانیهای مشاهده شده آنها ٧١ است در حالی مقادیر متناظر آن در طبقات کم و بسیار کم منفی و صفر و مجموع آنها ١٩ و طبقه متوسط مثبت و مقدار آن ١٦ است ؛ بنابراین فرضیه موجود تأیید میشود و تأثیرپذیری شاخص تسریع و تسهیل و افزایش دقت و صحت از نقش فناوریاطلاعات و ارتباطات در بهرهوری سیستم آموزشی بالا خواهد بود.
در جدول شماره هشت مقادیر طبقات بسیار زیاد و زیاد مثبت (یکی منفی است ) و مجموع فراوانیهای مشاهده شده آنها ٥٩ است در حالی مقادیر متناظر آن در طبقات کم و بسیار کم هر دو منفی و مجموع آنها ٤ و طبقه متوسط مثبت و مقدار آن ٢٧ است ؛ بنابراین فرضیه موجود تأیید میشود و تأثیرپذیری شاخص ایجاد رضایت مندی از نقش فناوریاطلاعات در بهرهوری سیستم آموزشی بالا است .