Abstract:
زمینه نهادینه سازی نظام اخلاقی خط مشی گذاری در خط مشی گذاران می تواند زمینه سازی توسعه ارزش های اخلاقی در سازمان باشد، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف ارایه مدلی به منظور تبیین نظام اخلاقی خط مشی گذاران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت. روش این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که از نظریه داده بنیاد استفاده شده است. مشارکت کنندگان در پژوهش خبرگان وزارت ارتباطات و فناوری (مدیران ارشد و کارشناسان) و اساتید دانشگاه بودندکه از روش نمونه گیری غیر احتمالی قضاوتی 14 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه بود و مفاهیم به روش کدگذاری باز استراس و کوربین استخراج شده اند. یافته ها مقوله های عمده و هسته ای در قالب ابعاد 6 گانه شرایط علی از جمله (خدا ترسی و دینداری و برخوداری از مهارت ها و شایستگی ها)، شرایط زمینه ای (زیر ساخت های فرهنگی، اثربخشی و کارآمدی فرایندهای سازمانی، سرمایه گذاری آموزشی)، شرایط مداخله گر (مهارت های شناختی مدیران،رفق و مدارا)، مقوله محوری (حاکمیت قانون، پاسخگوی سریع، قابلیت اعتمادو اطمینان مدیران)، راهبردها (مقررات تنظیمی کارآمد، مدیریت مشارکتی، عدالت محوری) و پیامدها (کاهش فساد اداری، بهبود رضایتمندی جامعه، شایسته سالاری، تحول و بهبود نظام اداری، رضایتمندی منابع انسانی) به سطح انتزاعی بالاتر ارتقاء داده شد و در نهایت مدل پارادایمی پژوهش ارایه گردید. نتیجه گیری توسعه نطام اخلاقی در وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند زمینه ساز اخلاق مداری در خط مشی ها شود و می توان به منظور دسترسی به این مهم از مدل ارایه شده در پژوهش حاضر بهره گرفت.
Background: The institutionalization of the ethical system of policy making in the policy makers can be the basis for the development of ethical values in the organization, with the understanding of this importance, the current study aims to provide a model to explain the ethical system of the policy makers of the Ministry of Communications and Information Technology.
Method: This research is a type of qualitative study that uses foundational data theory. The participants in the research were the experts of the Ministry of Communication and Technology (senior managers and experts) and university professors, 14 people were selected as a sample from the judgmental non-probability sampling method. The tool was an interview and the concepts were extracted using the open coding method of Strauss and Corbin.
Results: major and core categories in the form of 6 dimensions of causal conditions, including (fear of God and religiosity and possession of skills and competences), background conditions (cultural infrastructure, effectiveness and efficiency of organizational processes, investment educational), intervening conditions (cognitive skills of managers, friendliness and tolerance), central category (rule of law, quick response, trustworthiness of managers), strategies (efficient regulatory regulations, participatory management, justice-oriented) and consequences (reduction of administrative corruption, improvement of community satisfaction, meritocracy, transformation and improvement of the administrative system, human resources satisfaction) were upgraded to a higher abstract level and finally the research paradigm model was presented.
Conclusion: The development of ethical system in the ministries of communication and information technology can become the foundation of ethics in policies, and the model presented in the present research can be used to reach this important point.