Abstract:
زمینه و هدف: معنویت اسلامی، از جمله دغدغههای خبرگان فعال در این امر محسوب میشود. هدف این مجموعه شناسایی، تحقیق و تعیین اولویتهای پژوهشی در حوره سلامت معنوی است. روش: برای انجام این پژوهش از روش دلفی استفاده شد. در این روش سعی شد براساس مصاحبههای نخبگان که شامل متخصصان حوزه سلامت معنوی از استادان دانشگاهها و حوزههای علمیه بود، اولویتهای پژوهشی در حوزه سلامت معنوی اسلامی مورد شناسایی، توصیف و تحلیل قرار بگیرد که پس از جمعآوری دادهها از طریق روش تحلیل محتوا، برای تجزیه و تحلیل درصد فراوانی از نرمافزار spss و در خصوص تفکیک شاخصها و تبیین روابط میان دیدگاه متخصصان از نرم افزار maxquda استفاده شد. یافتهها: براساس نتایج به دست آمده، 15روش موردنیاز برای انجام پژوهش، 18 عنوان حمایتهای موردنیاز برای انجام آموزش و پژوهش، 15 مبنای نظری مهم و اساسی در مطالعه سلامت معنوی، 15 خلأ تحقیقاتی و آموزشی درباره موضوع سلامت معنوی در جامعه اسلامی، 15خلأ موجود در عرصه آموزش سلامت معنوی (مدارس و دانشگاهها)، 12 روش اصلی تطبیق فرهنگهای مختلف و دیدگاههای مختلف و 12 آسیب اساسی فقدان سلامت معنوی در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی از سوی صاحبنظران و نخبگان عرصه سلامت معنوی اسلامی مطرح شد. نتیجهگیری: نتایج مصاحبههای انجام شده بیانگر این موضوع بود که در ارتباط با وجوه گوناگون سلامت معنوی در حوزههای مختلف، 7 سرفصل اساسی از دید صاحبنظران سلامت معنوی وجود دارد که شایسته است پژوهشگران فعال در این حوزه، توجهی به این اولویتها و خلأهای پژوهشی مطرح شده داشته باشند.
Background: Islamic spirituality is one of the concerns of experts active in this field. The purpose of this study was to identify, explore and determine research priorities in the field of Islamic spiritual health.
Methods: The Delphi method was used. In this method, based on the interviews of the elites, which included experts in the field of spiritual health from university professors, seminaries and the views of Islamic thinkers in this field. .After collecting data through content analysis , SPSS software was used to analyze the frequency obtained in the Delphi method. Maxquda software was used to separate the indicators and explain the relationships between the experts' views.
Results: Based on the obtained results, 15 methods required for conducting research, 18 titles of support needed for conducting education and research, 15 important theoretical bases in the study of spiritual health, 15 research and educational gaps on spiritual health in Islamic society, 15 gaps in the field of spiritual health education (schools and universities), 12 main methods of adapting different cultures and different perspectives and 12 fundamental perils of lack of spiritual health in individual, family and social spheres were noted.
Conclusion: The results of the interviews showed that in relation to the various aspects of spiritual health in various fields, there are several gaps that researchers in this field should pay attention to and seek to fulfill.