Abstract:
زمینه و هدف: سلامت الکترونیک یک رویداد جهانی است؛ اما هنوز تعداد زیادی از کشورهای جهان در مراحل ابتدایی بهکارگیری سلامت الکترونیک میباشند. هدف مطالعه حاضر ارائه چارچوب کلی برنامه استراتژیک الکترونیک سلامت برای کشور میباشد. روش: در این مطالعه کیفی- کاربردی چارچوبهای ارائه شده از سوی سازمانهای بینالملی مانند سازمان بهداشت جهانی و اتحادیه بینالمللی ارتباط از راه دور(ITU)؛ همچنین اسناد بالادستی و راهبردی کشور مد نظر قرار گرفت. برای بدست آوردن چارچوب پیشنهادی برنامه راهبردی سلامت الکترونیک کشورشامل: چشمانداز، ابعاد؛ مؤلفهها؛ و شاخصها علاوه بر مطالعه متون؛ از پانزده نفراز صاحبنظران که دارای مسئولیتهای مهم مدیریتی در وزارت بهداشت بودند پرسش شد. گردآوری دادهها در دو نوبت، ابتدا ازطریق بارش افکار برای تحصیل نظرات ایشان درباره چشمانداز برنامه سلامت الکترونیک و سپس با بهکارگیری یک پرسشنامه ساختمند باز برای اخذ نظرات ایشان در مورد اجزای برنامه راهبردی انجام شد. یافتهها: برنامه سلامت الکترونیک ایران میبایست سه حوزه پیشگیری، درمان، و توانبخشی را در برگیرد. به نظر میرسد مناسبترین مدت زمان اجرای برنامه، پنج سال است و تشکیل کمیته نظارتی با برخورداری از سه گروه کاری: راهبردی، نمایندگان ذینفعان، مشورتی و خبرگان با وظایف مشخص شده، تضمینکننده موفقیت و تداوم برنامه سلامت الکترونیک در کشور خواهد بود. نتیجهگیری: مشخص کردن برنامه سلامت الکترونیک برای کشور از ضروریات اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است تا از این طریق بتواند ضمن کاهش بار مالی؛ با اشاعه فرهنگ خودمراقبتی و سواد سلامت، در راستای تحقق عدالت سلامت پیشرفت مؤثر داشته باشد.
Background: Although e-health is a global phenomenon, but many countries around the world are still in the early stages of using e-health. The aim of this study was to provide a framework of strategic electronic health plan for the country.
Methods: The type of study is a qualitative-applied and the research community included the existing strategic plan and the frameworks provided by international organizations such as the World Health Organization, and ITU; and also, the country's top-level and strategic documents.
To obtain the proposed framework of the country's e-health strategic plan, which includes vision, dimensions; components; and indicators through data grounded theory; reviewing literature; and questioning of fifteen experts who had important responsibilities at the level of senior managers of the Ministry of Health and Medical Education. The questioning was performed two times: first through brainstorming to study their views on the vision of the eHealth strategic plan, and then using an open-ended questionnaire to collect their opinions about the subsets of the strategic plan, including dimensions; components; indicators.
Results: Iran's e-health strategic plan should include three areas of prevention, treatment, and rehabilitation. It seems that the most appropriate duration of the plan is five years. Formation of a surveillance committee with three working groups: strategic, stakeholder representatives, as well as consultants and experts with the specified tasks will ensure the success and continuity of the e-health strategic plan in the country.
Conclusion: Determining the e-health strategic plan for the country is one of the main necessities of the Ministry of Health and Medical Education in order to reduce the financial burden of providing public health, especially by spreading the culture of self-care and health literacy, to make effective progress in achieving health justice.