Abstract:
هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری رفتاری به مادران با آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان بر راهبردهای تنظیم هیجان و ابعاد خودکنترلی دانشآموزان پایه چهارم مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر پایه چهارم دبستان و مادران آنها بود که در بازه زمانی مرداد و شهریور ۱۳۹۹ به کلینیکهای روانشناسی منطقه ۵ تهران مراجعه کرده بودند. از جامعه مذکور، ۴۵ شرکت کننده با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگذاری شدند. جلسات گروههای آزمایش ۱۲ جلسه ۹۰ دقیقهای برای هر گروه بود. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم هیجان (ERQ) و پرسشنامۀ خودکنترلی (CPSC) بود. به منظور تحلیل دادهها، از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و به منظور مقایسه زوجی از تحلیل بنفرونی استفاده گردید. یافتهها نشان داد در هر دو گروه آزمایش میانگین نمرات پس آزمون در راهبردهای تنظیم هیجان سازگارانه (اندازه اثر= ۵۶۶/۰)، ناسازگارانه (اندازه اثر= ۷۰۱/۰) و ابعاد خودکنترلی (اندازه اثر= ۶۳۳/۰) نسبت به پیش آزمون تغییر کرده است (۰۵/۰>P)، اما تفاوت معناداری بین این دو روش بر روی متغیرهای پژوهش و ابعاد آنها مشاهده نشد (۰۵/۰P). از این یافتههای میتوان نتیجه گرفت آموزش فرزندپروری به مادران به اندازه آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان بر راهبردهای تنظیم هیجان و ابعاد خودکنترلی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای اثربخش است.
The aim of this study was the comparing the effect of behavioral parenting training of mothers and social skills training of children on Emotion regulation strategies and self-control dimensions in fourth-grade students with oppositional defiant disorder. The current research was semi-experimental and pre-test-post-test design and control group. The statistical population included fourth-grade male students and their mothers who had been referred to psychology clinics in Tehran's District 5 between August and September 2020. From the mentioned society, 45 participants were selected using the purposeful sampling method and randomly placed in two experimental and one control group. The experimental group sessions were 12 sessions of 90 minutes for each group. The instruments of this study included the Emotion Regulation Questionnaire (ERQ) and the Self-Control Questionnaire (CPSC). For analysis, analysis of multivariate covariance was used and for comparison, Benferoni analysis was used. The findings showed that in both experimental groups, the average post-test scores in adaptive emotion regulation strategies (effect size = 0.566), maladaptive (effect size = 0.701), and self-control dimensions (effect size = 0.633) compared to the pre-test has changed (P0.05). From these findings, it can be concluded that teaching parenting to mothers is as effective as teaching social skills to children on emotion regulation strategies and self-control dimensions of children with the oppositional defiant disorder.