Abstract:
هدف از انجام این پژوهش،تعیین اثربخشی آموزش غنیسازی روابط زناشویی مبتنی بر هیجان در دوران بارداری بر همدلیعاطفی، ادراک انصاف و تمایلاتجنسی زوجین جوان شهر اهواز بود. روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون و گروهگواه بود. جامعهآماری پژوهشحاضر کلیه زوجینجوان دارای زن باردار 22 تا 31 ساله، مراجعهکننده به بیمارستان و مطبهای خصوصی پزشکان زنان و زایمان شهر اهواز در سال1400 بودند که از میان آنها30 زوج داوطلب و واجد شرایط در چهارچوب نمونهگیری هدفمند گزینش و به شیوه تصادفی در دوگروه آزمایش و گواه (هرگروه 15زوج یا 30 نفر) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس همدلی عاطفی (مهرابیان و اپستین، 1972،EES)، پرسشنامه ادراک انصاف (پری، 2004،PEM) و پرسشنامه تمایل جنسی (هالبرت، 1992، HSDQ) استفاده شد. برای گروه آزمایش 8 جلسه 180 دقیقهای آموزش غنیسازی روابط زناشویی بصورت گروهی اجرا شد و در گروه گواه مداخلهای صورت نگرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیلکورانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون تفاوت معناداری بین دو گروه در همدلی عاطفی، ادراک انصاف و تمایلات جنسی در مرحله پس آزمون وجود دارد(05/0>P). از یافته‏های فوق می‏توان نتیجه گرفت که آموزش غنیسازی روابطزناشویی مبتنی بر هیجان در دوران بارداری بر بهبود همدلیعاطفی، ادراکانصاف و تمایلاتجنسی زوجین جوان مؤثر است.
The purpose of this research was to determine the effectiveness of emotion-based marital relationship enrichment training during pregnancy on emotional empathy, perception of fairness, and sexual desires of young couples in Ahvaz City. The method was a quasi-experimental pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the current research was all young couples with pregnant women aged 22 to 31 who were referring to the hospital and private offices of obstetricians and gynecologists in Ahvaz City in the year 2022, that Among them, 30 volunteer-qualified couples were selected in the framework of purposeful sampling and randomly assigned to two experimental and control groups (15 couples or 30 people in each group). The emotional empathy scale (Mehrabian and Epstein, 1972, EES), Fairness Perception Questionnaire (Perry, 2004, PEM), and Sexuality Questionnaire (Halbert, 1992, HSDQ) were used to collect data. For the experimental group, 8 sessions of 180 minutes of marital relationship enrichment training were implemented as a group, and no intervention was done in the control group. Descriptive statistical methods and univariate and multivariate correlation analysis were used to analyze the data. The research results showed that by controlling the effect of the pre-test, there is a significant difference between the two groups in emotional empathy, perception of fairness, and sexual desires in the post-test stage (P