Abstract:
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی مداخله توانمندسازی شکوفایی آنلاین بر هیجانات مثبت، روابط، معنایابی و پیشرفت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بود. پژوهش حاضر به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری (دوماهه) انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1400-1401 بود که از این تعداد 50 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شکوفایی (HFQ) سلیمانی و همکاران (2015) بود. برنامه آموزش توانمندسازی شکوفایی در 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت آنلاین برای گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش توانمندسازی شکوفایی آنلاین در مرحله پسآزمون بین دو گروه در متغیرهای هیجانات مثبت، روابط، معنایابی و پیشرفت تفاوت معناداری (01/0>p) ایجاد کرد و این تفاوت در مرحله پیگیری ماندگار بود. در نهایت بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش میتوان گفت مداخله توانمندسازی شکوفایی آنلاین بر متغیرهای پژوهش تأثیر مثبت داشته است.
This research aimed to determine the effectiveness of online flourishing empowerment intervention on positive emotions, relationships, meanings, and Progress of students of the Ferdowsi University of Mashhad. The research was conducted using a quasi-experimental method with a pre-test and post-test design with a control group and a two-month follow-up period. The statistical population included the students of Ferdowsi University of Mashhad in 2020-2021. Fifty (50) students were selected by convenience sampling method and assigned to two experimental and control groups. The research tool was the Flourishing Questionnaire (HFQ) by Soleimani et all (2015). The flourishing empowerment training program was conducted online for the experimental group in eight 90-minute sessions. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance. The results demonstrated that online flourishing empowerment training creates a significant difference (p. In conclusion, the online flourishing empowerment intervention positively impacted the research variables based on the results of this research.