Abstract:
هدف این پژوهش طراحی مدل گزارشگری شهروندِ شرکتی میباشد. در این پژوهش که از نظر روش شناسی توسعه ای و ترکیبی محسوب میشود، تلاش گردید تا با اتکاء به فرآیندهای تحلیل فراترکیب و دلفی در بخش کیفی پژوهش، اقدام به شناسایی مولفههای گزارشگری شهروند شرکتی شود. سپس در بخش کمی از تحلیل رتبهبندی تفسیری و میک مک جهتِ شناسایی اثرگذارترین مولفه گزارشگری شهروند شرکتی در سطح شرکت های بازار سرمایه ایران استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی، ۱۵ نفر از متخصصان و خبرگان رشته حسابداری در سطح دانشگاهی بودند و در بخش کمی از مشارکت ۲۴ نفر از مدیران شرکتهای بازار سرمایه که چه به لحاظ دانشی و چه به لحاظ تجربی دارای سابقه بودند، بهره برده شد. مبنای انتخاب نمونه، استفاده از روش همگن بود. نتایج پژوهش در بخش کیفی پس از غربالگری محتواییِ ۱۲ پژوهش تأیید شده، از وجودِ ۸ مولفه گزارشگری شهروند شرکتی حکایت داشت. این مولفهها از طریق تحلیل دلفی مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج این بخش نشان داد هر ۸ مولفه مورد تایید قرار گرفتند. نتایج در بخش کمی پژوهش نشان داد، از مجموع تاثیرگذاری کلی مبتنی بر مقیاسه زوجی بین مولفههای پژوهش مشخص شد، درصدِ تاثیرگذاری مولفه افشای اطلاعاتِ هیئتمدیره نسبت به بقیه مولفههای گزارشگری شهروند شرکتی بیشتر است، که به معنای آن است که جهتِ جاری سازی رویکردِ گزارشگری شهروندِ شرکتی در سطح شرکتهای بازار سرمایه، افشاء اطلاعات مربوط به کارکردهای هیئتمدیره نسبت به سایر مولفه از اثربخشی بالاتری برخوردار است.
The Purpose of this research is designing a Corporate Citizen Reporting Model by Interpretive Ranking Analysis (IRP). In this research, which is considered as a developmental and combined methodology, an attempt was made to identify the components of corporate citizen reporting by relying on meta-hybrid and Delphi analysis processes in the qualitative part of the research. Then, in a quantitative part, interpretive ranking analysis and Mick Mac can be used to identify the most effective component of corporate citizen reporting at the level of Iranian capital market companies. The statistical population in the qualitative section was 15 specialists and experts in the field of accounting at the university level, and in the quantitative section the participation of 24 managers of capital market companies who had both experience in terms of knowledge and experience was used. The basis for sample selection was the use of homogeneous method. The results of the research in the qualitative section, after screening the content of 12 approved studies, indicated the existence of 8 components of corporate citizen reporting. The results show that from the total impact based on the pair scale between research components, it was found that the impact of the information disclosure component of the board of directors is higher than other corporate citizen reporting components, which means to implement the citizen reporting approach. At the level of capital market companies, the disclosure of information about the functions of the board of directors is more effective than other components.
Machine summary:
طراحي مدل گزارشگري شهروند شرکتي : تحليل رتبه بندي تفسيري () سهيلا شريف خفري ٢، مهدي صفري گرايلي ٣، ابراهيم گيوکي ٤، آذر مسلمي 5 مقاله پژوهشي اريخ دريافت : ١٤٠١/٠٨/٠١ اريخ پذيرش : ١٤٠١/١٢/٢٦ چکيده هدف : با تغيير رويه هاي سُنتي به سمت رويه هاي مديريت نوين ، به تدريج باور به وجود صرف نهادها در نظارت بر عملکردهاي مالي شرکت ها در افشاء، تغيير يافت و امروزه گزارشگري مالي فراتر از استانداردها و مقررات تدوين شده ، براساس تعهد و مسئوليت پذيري خود شرکت ها در ارائه اطلاعات شفاف به ذينفعان ، صورت ميپذيرد.
روش پژوهش : در اين پژوهش که از نظر روش شناسي توسعه اي و ترکيبي محسوب ميشود، با اتکاء به فرآيندهاي تحليل فراترکيب و دلفي در بخش کيفي پژوهش ، اقدام به شناسايي مولفه هاي گزارشگري شهروند شرکتي شده است .
سپس در بخش کمي از تحليل رتبه بندي تفسيري و ميک مک (MICMAC) جهت شناسايي اثرگذارترين مولفه گزارشگري شهروند شرکتي در سطح شرکت هاي بازار سرمايه ايران استفاده گرديد.
اولاً اينکه اين پژوهش جزء نخستين پژوهش هايي است که به واکاوي مفهوم گزارشگري شهروند شرکتي ميپردازد و از طريق تحليل هاي ترکيبي به دنبال ارائه يک مدل يکپارچه ادراکي در ارتقاي سطح شفافيت شرکت ها ميباشد، تا از طريق شناخت شيوه هاي مبتني بر تعهد و مسئوليت اجتماعي، شرکت ها به گونه اي فراگيرتر نسبت به منافع اجتماعي ذينفعان ، اقدام به پاسخگويي نمايد.