Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر تعدیلی ویژگیهای مدیریت بر رابطه ریسک شرکت و رقابت در بازار محصول شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. با توجه به ماهیت موضوع، روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از بعد روششناسی، همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک، 182 شرکت به عنوان نمونه پژوهش در دوره زمانی 10ساله بین سالهای 1391 تا 1400 مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد بین ریسک (شامل :ریسک کل، ریسک سیستماتیک و ریسک غیرسیستماتیک) با رقابت در بازار محصول رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. همچنین، ویژگیهای توانایی و قدرت مدیریت بر رابطه بین ریسک کل و ریسک غیرسیستماتیک با رقابت در بازار محصول رابطه مستقیم و معنیداری دارند. اما ویژگی توانایی مدیریت بر رابطه بین ریسک سیستماتیک و رقابت در بازار محصول تأثیر معکوس و معنیداری دارد.
The purpose of this research is to study the moderating effect of management characteristics on the relationship between corporation risk and competition in the product market of corporations listed on the Tehran Stock Securities. According to the nature of the subject, the method of this research is practical in terms of purpose, and from the methodological point of view, the correlation is causal type (post-event). The statistical population of the research is the corporations admitted to the Tehran Stock Securities, and using the systematic elimination sampling method, 182 companies were investigated as a research sample in the 10-year period between 2012and 2022. The results of the research show that there is a direct and significant relationship between risk (including: total risk, systematic risk and unsystematic risk) and competition in the product market. Also, the characteristics of management ability and power have a significant effect on the relationship between total risk and unsystematic risk with Competition in the product market has a direct and significant relationship. However, the characteristic of management ability has an inverse and significant effect on the relationship between systematic risk and competition in the product market
Machine summary:
نتيجه آزمون فرضيه ١-١ متغير وابسته : رقابت بازار محصول (شاخص هرفيندال-هيرشمن ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ: يافته هاي پژوهش با توجه به نتايج جدول ١٢ مشاهده ميشود که متغير ريسک کل داراي ضريب مثبت و سطح معنيداري کمتر از ٥ درصد است از اين رو ميتوان گفت که بين ريسک کل و شاخص هرفيندال- هيرشمن رابطه مستقيم و معنيداري وجود دارد.
نتيجه آزمون فرضيه ١-٢ متغير وابسته : رقابت بازار محصول (شاخص هرفيندال-هيرشمن ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ: يافته هاي پژوهش با توجه به نتايج جدول ١٣مشاهده ميشود که متغير ريسک غيرسيستماتيک داراي ضريب مثبت و سطح معنيداري کمتر از ٥ درصد است از اين روT ميتوان گفت بين ريسک غيرسيستماتيک و شاخص هرفيندال-هيرشمن رابطه مستقيم و معنيداري وجود دارد.
نتيجه آزمون فرضيه ١-٣ متغير وابسته : رقابت بازار محصول (شاخص هرفيندال-هيرشمن ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ: يافته هاي پژوهش با توجه به نتايج جدول١٤ مشاهده ميشود متغير ريسک سيستماتيک داراي ضريب مثبت و سطح معنيداري کمتر از ٥ درصد است .
Statistical analysis with Eviews in accounting and financial management researches (3rd edition), Tehran: Termeh Publications.
"Investigating the effect of market power and competition in the product market on the relationship between corporate governance and profit management" Accounting and Management Perspective Quarterly, Volume 4, Number 39.
Shahriari, Amir Hossein; Fadaei, Mehdi (2020) "Investigating the effect of managers' ability on the risk of falling stock prices considering the role of the CEO's tenure and competition in the product market".
"The effect of product market competition and corporate governance on the relationship between managers' ability and company value".