Abstract:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش برنامه فزاینده بر سخت کوشی تحصیلی، شیفتگی تحصیلی و شکوفایی تحصیلی در دانش آموزان کلاس دوازدهم شهرستان میناب بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه دوازدهم شهرستان میناب در سال 1399 است، که 40 دانش آموز به عنوان نمونه تحقیق به صورت تصادفی ساده در دو گروه 20 نفری آزمایشی و کنترل گماشته شدند. هر دو گروه، مورد پیشآزمون، پسآزمون قرار گرفتند. برنامه آموزشی ذهن فزاینده از7 جلسه دو ساعته تشکیل شده بود. شرکتکنندگان گروه آزمایش مداخله دریافت نمودند، اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند و تنها مورد پیشآزمون، پسآزمون قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سخت کوشی تحصیلی Clark (2017)، پرسش نامه شیفتگی تحصیلی Yuwanto (2013) و پرسشنامه شکوفایی تحصیلی Schreiner, Pothoven, Nelson & McIntosh (2009) میباشد. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل کواریانس و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که برنامه آموزش ذهن فزاینده منجر به افزایش سخت کوشی تحصیلی، شیفتگی تحصیلی و شکوفایی تحصیلی در گروه آزمایش شده است (p<0/05). بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاد میشود برنامه آموزش ذهن فزاینده به دانش آموزان آموزش داده شود.
The aim of this study was to investigate the effect of growth mindset intervention on academic grit, academic flow and academic thriving in twelfth grade students in Minab city. The statistical population of this study is all the twelfth grade students of Minab city in 1399, 40 students were randomly assigned to the experimental and control groups of 20 as a sample of the study. Both groups were subjected to pre-test, post-test and. The growing mind training program consisted of 7 two-hour sessions. The participants in the experimental group received an intervention, but the control group did not receive any intervention and only underwent pre-test, post-test and. The research instruments include the Clark Academic grit Questionnaire (2017), Yuwanto (2013) Academic flow Questionnaire, and Schreiner, Pothoven, Nelson & McIntosh (2009) Academic thriving Questionnaire. Data were analyzed using analysis of covariance and analysis of variance; The results showed that the growth mindset intervention has led to increased academic grit, academic flow and academic thriving in the experimental group (p < 0.05 ). Based on the results, it is suggested that a growing mind training program be taught to students.
Machine summary:
یافتهها نشان داد که برنامه آموزش ذهن فزاینده منجر به افزایش سخت کوشی تحصیلی، شیفتگی تحصیلی و شکوفایی تحصیلی در گروه آزمایش شده است (p واژههای کلیدی: آموزش برنامه ذهن فزاینده، سخت کوشی تحصیلی، شیفتگی تحصیلی، شکوفایی تحصیلی The effect of growth mindset intervention on academic grit, academic flow and academic thriving Amene Khedmatian, PhD Student Psychology, Bandarabbas Branch.
Eghbal Zarei, Ph. D Associate Professor, Department of Psychology, University of Hormozgan, Bandarabbas, Iran Ali Khalafi, Ph. D Assistant Professor, Department of Psychology, Shadegan Branch, Islamic Azad University, shadegan, Iran Abstract The aim of this study was to investigate the effect of growth mindset intervention on academic grit, academic flow and academic thriving in twelfth grade students in Minab city.
دانش آموزانی که ذهنیت فزاینده را قبول دارند پیشرفت تحصیلی بیشتری را تجربه میکنند زیرا آنها از موقعیت دشوار برای خود فرصتهای مناسبی را ایجاد میکنند و اغلب به دنبال یادگیری هستند (Romero, Master, Paunesku, growth mindset Dweck & Gross, 2014).
ذهنیت فزاینده با ایجاد انتظارات خوشبینانه نسبت به پیامدهای تحصیلی که نتیجه آن ثبات در تلاش و کوشش برای دستیابی به اهداف است، موجب افزایش سخت کوشی تحصیلی میشود (Tang, Wang, Guo & Salmela-Aro, 2019; Hodge, Wright & Bennett, 2018; Zhao, , Niu,Hou, Zeng, Xu, Peng,& Yu, 2018) به عقیده Laursen (2015)، افرادی با ذهنیت فزاینده معتقدند که تجربه همراه با تمرین میتواند توانایی فرد را برای غلبه بر موانع تقویت کند و با تلاش مداوم، عزم راسخ و سختکوشی آنچه غیرممکن بهنظر میرسد به واقعیت تبدیل میشود.