Abstract:
هدف این پژوهش تعیین تاثیر سبکهای اسنادی و خطاهای شناختی بر تمایل به خودکشی در بین جوانان تحصیلکرده 20 تا 35 ساله مراجعه کننده به مراکز سلامت روان تکاب بود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه جوانان تحصیلکرده (از دیپلم تا فوق لیسانس) در دامنه سنی 20 تا 35 سال مراجعه کننده به مراکز سلامت روان شبکه بهداشت شهر تکاب بود که در طرح غربالگری سال 1399 شرکت کرده بودند. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونهگیری کوکران تعداد 255 مورد به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با استفاده پرسشنامههای خطاهای شناختی Migooni (2001)، سبکهای اسنادی Seligman et al (1983) و مقیاس تمایل به خودکشی Orbach (1991) جمع آوری شد. نتایج آزمون فرضیات در سطح (05/0 (p< به روش رگرسیون نشان داد که سبکهای اسنادی و خطاهای شناختی به ترتیب 163/. و 348/. از واریانس تمایل به خودکشی در جوانان مراجعه کننده به مراکز سلامت روان شبکه بهداشت شهر تکاب را تبیین میکنند.
The aim of this study was the determination of the effect of attributional styles and cognitive errors on suicidal tendency among 15-35 years old educated youth referring to Tekab mental health centers. The research method in this study was descriptive-correlational type. The statistical population of the study was all educated young people (from diploma to master of science degree) in the range of 20 to 35 years referring to the mental health centers of Takab health network that participated in screening plan in 2020. 255 cases were selected using the Cochran's sampling volume determination formula by simple random sampling method. Data were collected by using Cognitive Error Questionnaire (2001), Seligman's documentary styles Questionnaire (1983) and Orbach Suicide scale (1981).The results of the hypotheses test by regression method showed that attributional styles and cognitive errors can explain respectively 0/163 and 0/348 from the variance of suicidal tendencies among youth referring to mental health centers in Tekab city health network (p<0/05).
Machine summary:
A Clinical Psychology, Bukan branch, Islamic Azad University, Bukan, Iran Faeze Sohrabi, Ph. D Department of Psychology, Bukan branch, Islamic Azad University, Bukan, Iran Abstract The aim of this study was the determination of the effect of attributional styles and cognitive errors on suicidal tendency among 15-35 years old educated youth referring to Tekab mental health centers.
از دیدگاه الیس خطاهای شناختی دارای 10 مولفه تفکر همه يا هيچ (All or Nothing thinking)، فيلتر ذهنی (Mental filter)، تعميم افراطی (Overgeneralization)، نتيجهگيری عجولانه (Jumping to conclusions)، برچسب زدن به ديگران (Labeling)، بیتوجهی به امر مثبت (Discounting the positives)، فاجعهسازی (Magnification)، عبارات بايدها (Should statements)، استدلال احساسی (Emotional reasoning) و شخصی سازی (Personalization) هستند که ممکن است باعث پدیدهها و عوارض روحی روانی مانند افسردگی، اضطراب و حتی افکار خودکشی و تمایل به خودکشی در افراد شود ((Mousavi, Gharraee, Ramazani Farani & Taremian, 2017.
سبک اسنادی منفی، تمایل به خودکشی جوانان مراجعه کننده به مراکز سلامت روان شبکه بهداشت شهر تکاب را به طور معنی داری پیش بینی میکند.
بحث و نتیجه گیری هدف از این پژوهش تعیین رابطه سبکهای اسنادی و خطاهای شناختی با تمایل به خودکشی جوانان مراجعه کننده به مراکز سلامت روان شبکه بهداشت شهر تکاب بود.
نتایج نشان داد که بین سبکهای اسنادی و خطاهای شناختی با تمایل به خودکشی جوانان مراجعه کننده به مراکز سلامت روان شبکه بهداشت شهر تکاب رابطه معناداری وجود دارد.