Abstract:
چکیدهپژوهش پیش رو به منظور بررسی تأثیر قابلیتهای نوین بازاریابی بر میزان کارآفرینی سازمانی شرکتهای استارت آپ فناوری اطلاعات و ارتباطات به ثمر رسیده است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از مدیران و کارشناسان شاغل در شرکتهای منتخب و فعال در این حوزه بودند که بر مبنای آمار، تعداد این افراد 257 نفر بود. از این میان، 101نفر از فرمول شارل کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان اعضای نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده در این پژوهش، پرسشنامه ای مشتمل بر 50 پرسش بود که از پرسشنامه های استاندارد هر متغیر استفاده و در آن پاسخ ها بر اساس طیف 5 نقطه ای لیکرت انجام گردیده است. گفتنی است که آنالیز داده در بخش استنباطی نیز، بر اساس روش معادلات ساختاری و تحلیل مسیر صورت پذیرفت. در پایان، نتایج تحقیق نشان داد که قابلیتهای نوین بازاریابی در شرکتهای یاد شده بر میزان کارآفرینی سازمانی شان تاثیر مثبت و معنادار و نقشی اثر گذار دارند. لازم به ذکر است که این پژوهش از لحاظ هدف استفاده از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی و از نوع مطالعات اسنادی و میدانی است.
abstractThe upcoming research has been carried out in order to investigate the effect of new marketing capabilities on the level of organizational entrepreneurship of information and communication technology start-up companies. The statistical population of the current research consisted of managers and experts working in selected companies active in this field, and based on statistics, the number of these people was 257. Among these, 101 people were selected as members of the statistical sample using Charles Cochran's formula and simple random sampling method. The data collection tool in this research was a questionnaire consisting of 50 questions that used standard questionnaires for each variable and the answers were based on a 5-point Likert scale. In the end, the results of the research showed that the new marketing capabilities in the mentioned companies have a positive and significant effect on the level of organizational entrepreneurship. It should be mentioned that this research is in terms of the purpose of using the type of applied research and in terms of collecting descriptive-survey information and of the type of documentary and field studies.