Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش تعدیلگری ترتیب تولد در ارتباط بین بلوغ عاطفی و کمالگرایی مادران و اضطراب فرزندان دورهی اول ابتدایی انجام شد. این پژوهش یک مطالعهی توصیفی از نوع علی- همبستگی بود. جامعهی آماری این پژوهش را تمام مادرانی که فرزند آنها در دورهی اول ابتدایی شهرستان اردکان در سال تحصیلی (1401-1400) مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میداد. از این بین 327 نفر بهعنوان نمونه به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای اضطراب کودکان اسپنس فرم والد (1999)، پرسشنامه بلوغ عاطفی (1990) و پرسشنامهی کمالگرایی اهواز (1378/1999) استفاده شد. در نهایت دادههای آماری با استفاده از نرمافزار Spss-26 و Amos-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از وجود رابطهی مستقیم و معنادار بین کمالگرایی منفی مادران و اضطراب فرزندان و همچنین رابطهی مستقیم و معنادار بین عدم بلوغ عاطفی مادران و اضطراب فرزندان بود. نقش تعدیلکنندگی ترتیب تولد در رابطه بین کمالگرایی و اضطراب فرزندان معنادار نشد. اما نقش تعدیلکنندگی ترتیب تولد در رابطه بین عدم بلوغ عاطفی مادران و اضطراب فرزندان معنادار شد. در نتیجه بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، ترتیب تولد فرزندان در رابطهی بلوغ عاطفی مادران و اضطراب فرزندان نقش تعدیلگری دارد و بهطور کلی میتوان گفت تأثیر عدم بلوغ عاطفی مادران بر میزان اضطراب در فرزندان اول نسبت به فرزندان میانی و آخر، شدیدتر است.
The present study was conducted with the aim of determining the moderating role of birth order in the relationship between mothers' emotional maturity and perfectionism and children's anxiety in first period of elementary school. This research was a descriptive study of causal-correlation type. The statistical population of this study consisted of all mothers whose children were studying in the first period of elementary school in Ardakan city. Among these, 327 people were selected based on availability of participants. To collect information, Spence Child Anxiety Scale-Parent version (SCAS-P) (1999), Emotional Maturity Scale (EMS) (1990) and Ahvaz Perfectionism Scale (1999) were used. Finally, statistical data was analyzed using Spss-26 and Amos-24 software. The research findings indicate the existence of a direct and significant relationship between mothers' negative perfectionism and children's anxiety, as well as a direct and significant relationship between mothers' emotional immaturity and children's anxiety. The moderating role of birth order in the relationship between perfectionism and children's anxiety was not significant. The moderating role of birth order was significant in the relationship between emotional immaturity and children's anxiety. Based on the findings of the present study, the order of children's birth has a moderating role in the relationship between mothers' emotional maturity and children's anxiety, and in general, it can be said that the effect of mothers' emotional immaturity on the level of anxiety in first children is more severe than in middle and last children.