Abstract:
این پژوهش با هدف پیش بینی سهل انگاری تحصیلی، خودکار آمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان پایه ششم ابتدایی بر اساس ویژگیهای شخصیتی مادران در طول آموزش مجازی دوران کرونا انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان مبارکه اصفهان به همراه مادرانشان بودهاند، که از بین آنها 216 (115 دختر، 101 پسر) نفر بر اساس فرمول کوکران به صورت تصادفی چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع اوری دادهها از پرسشنامه ی شخصیت نئو فرم کوتاه (1985) برای مادران و از پرسشنامههای انگیزه پیشرفت برناردو واینر (1990)، پرسشنامه خودکار امدی تحصیلی جینکز ومورگان (1999) و سهل انگاری تحصیلی شمس الاحراری (1389) برای دانش آموزان استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار 22-spss و با رگرسیون گام به گام و سلسه مراتبی تجزیه وتحلیل شدند. نتایج نشان دهنده ی آن است که در میان ابعاد شخصیتی مادران، تاثیر توافقپذیری و مسئولیتپذیری بر سهلانگاری فرزندان معنادار و معکوس (p<0. 05) و تاثیر برونگرایی و مسئولیتپذیری مادران بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان معنادار و مستقیم (p<0. 05) و مسئولیت پذیری رابطه مستقیم و معنادار و روان نژندی رابطه معکوس با انگیزه پیشرفت داشته است (p<0. 05)، اما نتایج رگرسیون نشان داد که ویژگیهای شخصیتی مادران، تاثیر معناداری بر انگیزه پیشرفت تحصیلی فرزندان ندارد. با توجه به نتایج به دست آمده ارائه راهکارهایی برای افزایش مسئولیت پذیری، توافق پذیری و برون گرایی و هم چنین کاهش روان نژندی مادران میتواند در آموزش مجازی به کاهش سهل انگاری و افزایش خودکار آمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان کمک کند.
The aim of this study was to predict academic procrastination academic self-efficacy and achievement motivation of sixth grade elementary students based on the personality traits of mothers during coronary education. The research is of the correlational type and the target population was all sixth-grade elementary students of Mubarake city of Isfahan along with their mothers, from which 216 (115 girls, 101 boys) were selected based on Cochran's formula in a multi-stage random manner as a sample. were chosen. In order to collect data from the Short Neo Form Personality Questionnaire (1985), for mothers and from Bernardo Weiner's Achievement Motivation Questionnaire (1990), Jinks and Morgan's Self-Employment Questionnaire (1999), and Shams Al-Ahrari's Academic Procrastination Questionnaire (1389). Data were analyzed using 22-spss software stepwise and hierarchical regression. The results show that among the dimensions of mothers 'personality, the effect of agreement and responsibility on procrastination of significant and inverse children (p <0.05) and the effect of mothers' extraversion and responsibility on academic self-efficacy of significant students And direct (p <0.05) and responsibility had a direct and significant relationship and neuroticism had an inverse relationship with achievement motivation (p <0.05), but regression results showed that mothers' personality traits did not have a significant effect on children's academic achievement motivation.. According to the obtained results, providing solutions to increase responsibility, agreement and extraversion, as well as reducing mothers 'neuroticism can help reduce procrastination and increase academic self-efficacy and students' motivation for progress in e-learning.