Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش توانمندسازی شناختی بر حافظه فعال و پردازش دیداری-فضایی دانشآموزان دارای اختلال خواندن دوره دوم ابتدایی انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و با روش نمونهگیری هدفمند بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال خواندن مشغول به تحصیل در مدارس عادی در شهرستان اردکان بود که در سال 1400-1399 مشغول تحصیل بودند. نمونه آماری پژوهش حاضر 24 دانشآموز بودند که بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (12 نفر) و گروه کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 9 جلسه 60 دقیقهای آموزش توانمندسازی شناختی را دریافت کردند و گروه کنترل نیز در لیست انتظار باقی ماندند. جمعآوری دادهها بر اساس آزمونهای حافظه فعال دانیمن و کارپنتر، تکلیف بلوکهای کرسی انجام پذیرفت. یافتهها: تجزیهوتحلیل دادهها با تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش توانمندسازی شناختی بر افزایش ظرفیت حافظه فعال (0. 000>p، 98/29=F، ۶۱۲/0=η²) و ادراک دیداری-فضایی (0. 000>p، 65/22=F، ۵۴۴/0=η²) تاثیر معناداری داشته است. نتیجهگیری: مطابق یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت که آموزش توانمندسازی شناختی در افزایش گنجایش حافظه فعال و ادراک دیداری- فضایی دانشآموزان دارای اختلال خواندن اثربخش است؛ بنابراین، آموزش توانمندسازی شناختی میتواند در کنار دیگر مداخلات مورد استفاده قرار گیرد تا بتوان مشکلات دانشآموزان دچار اختلال خواندن را کاهش داد.
Objective: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive empowerment training on working memory and visual -spatial processing of students with dyslexia in the elementary second grade.Method: The research method was semi-experimental from the type of pretest-posttest design with control group and purposive sampling method. The study's statistical population consisted all students with dyslexia who were studying at normal schools of Ardakan city, during 2021-2022. The statistical sample of this study was 24 students that, by using purposive sampling, were placed randomly in the experimental group (12 people) and the control group (12 people). The experimental group received cognitive empowerment training for 9 (60-minute) sessions and the control group remained in the waiting list. Data collection was performed based on Daneman and Carpenter working memory tests and Corsi-Block tasks.Results: Data analysis with multivariate analysis of covariance suggested that cognitive empowerment training had a significant effect on increasing the capacity of working memory (P2= 0/612) and visual- spatial attention (P2= 0.544).Conclusion: According to the study's results, it can be concluded that cognitive empowerment training is effective in increasing the capacity of working memory and visual-spatial attention of students with dyslexia. Therefore, cognitive empowerment training can be used along with other interventions to reduce the problems of students with dyslexia.
Machine summary:
اثربخشي توانمندسازي شناختي بر حافظه کاري کلامي و ديداري-فضايي دانش آموزان داراي اختلال خواندن دوره دوم ابتدايي The Effectiveness of Cognitive Empowerment on Verbal and Visual-Spatial Working Memory of Students with Reading Disorders in the Second Year of Elementary School سارا عباسي ١، فاطمه بهجتي اردکاني ٢*، سيروس منصوري 3 دريافت مقاله : ١٤٠١/٠٤/٠٦ بازنگري مقاله : ١٤٠١/٠٧/٢٣ پذيرش مقاله : ١٤٠١/٠٨/٣٠ انتشار مقاله : ١٤٠٢/٠٤/٣١ چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف اثربخشي آموزش توانمندسازي شناختي بر حافظه فعال و پردازش ديداري-فضايي دانش آموزان داراي اختلال خواندن دوره دوم ابتدايي انجام شد.
نتيجه گيري: مطابق يافته هاي تحقيق ميتوان نتيجه گرفت که آموزش توانمندسازي شناختي در افزايش گنجايش حافظه فعال و ادراک ديداري- فضايي دانش آموزان داراي اختلال خواندن اثربخش است ؛ بنابراين ، آموزش توانمندسازي شناختي ميتواند در کنار ديگر مداخلات مورد استفاده قرار گيرد تا بتوان مشکلات دانش آموزان دچار اختلال خواندن را کاهش داد.
Mascheretti, Andreola, Scaini & Sulpizio 3.
Vandierendonck, Kemps, Fastame & Szmalec 4.
با توجه به يافته هاي تحليل کوواريانس ميتوان چنين نتيجه گيري نمود که آموزش توانمندسازي شناختي قادر است تا ظرفيت حافظه فعال و ديداري-فضايي دانش آموزان داراي اختلال خواندن را بهبود بخشد.
Evaluation of the Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Focused on Working Memory in Improving Symptoms of Reading Disorder in Primary School Students.
Working Memory in Children with Learning Disabilities in Reading Versus Spelling: Searching for Overlapping and Specific Cognitive Factors.
The Effectiveness of Working Memory Training on Planning and Cognitive Flexibility of Students with Specific Learning Disability (Dyslexia).