Abstract:
پژوهش حاضر با هدف پرکردن خلأ وجود یک منشور اخلاق حرفهای در حوزه تعلیم و تربیت که بومی و متناسب با مبانی دینی جامعه باشد، به واکاوی اصول اخلاق حرفهای معلم در سیره پیامبر اکرم (ص) میپردازد. این پژوهش با استفاده از روش کتابخانهای، دادههای مرتبط با موضوع را گردآوری کرده و ضمن بررسی دادهها، با استفاده از تحلیل اسنادی، به شناسایی اصول اخلاق حرفهای معلمی با الهامگیری از سیره پیامبر اکرم (ص) پرداخته است. در نتیجه یافتههای پژوهش، نُه اصل در حوزه اخلاق حرفهای معلم در سیره پیامبر اکرم(ص) شناسایی شده است، که عبارتند از: داشتن اخلاص در حرفه معلمی، اهمیتدادن به آموزش و کسب علم، ایجاد فضای مناسب تربیتی، محبتورزی در حرفه معلمی، تأمین امنیت روانی فراگیران، حفظ کرامت و عزت انسانی فراگیران، اهتمام ورزیدن به عبادات خصوصاً نماز، اهتمام به رعایت بهداشت و برقراری پیوند معنوی بین فراگیران.
In the field of education, the vacuum of a charter of professional ethics is felt that is native and appropriate to the religious foundations of the society. With the same aim, the present study examines the principles of teacher's professional ethics in the life of the Holy Prophet (PBUH). Using the library method, this research has collected the data related to the subject and while examining the data, using document analysis, it has identified the principles of professional ethics of a teacher with inspiration from the life of the Holy Prophet (PBUH). As a result of the findings of the research, nine principles have been identified in the field of professional ethics of the teacher in the life of the Holy Prophet (PBUH), which are: having sincerity in the teaching profession, giving importance to education and acquiring knowledge, creating a suitable educational environment, showing kindness in The teaching profession, ensuring the mental security of learners, maintaining the dignity and human dignity of learners, paying attention to worship, especially prayer, paying attention to hygiene and establishing a spiritual bond between students.