Abstract:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مدلیابی تبیین اختلالات یادگیری غیرکلامی بر اساس مهارت های عصب روان شناسی و مشکلات یادگیری در دانش آموزان دختر۸ تا ۱۲ سال انجام گرفت. روش: روش پژوهش حاضر، روش توصیفی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر۸ تا ۱۲ سال شهر تهران در سالتحصیلی 1400-1399 بود. نمونه ای به حجم 300 نفر با استفاده از روش کلاین با رعایت قاعده نسبت پارامتر انتخاب شد. روش نمونه گیری از نوع خوشه ای تک مرحله ای بود. برای جمع آوری داده ها در پژوهش حاضر، از پرسشنامه های (مقیاس اختلالات یادگیری غیرکلامی گلدشتاین، پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو، و پرسشنامه عصب روان شناختی کانرز، استفاده شد. نحوه جمعآوری داده ها، بصورت مجازی و الکترونیکی در محیط واتساپ و برنامه دانش آموزی شاد انجام پذیرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از شاخص های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری به کمک نرم افزار spssاستفاده شد. همچنین جهت تحلیل مدل پژوهش از تحلیل مسیر در روش تحلیل معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهش از برازش قابل قبولی برخوردار بود. همچنین همبستگی بین متغیرهای عامل (مهارت های عصب روان شناسی با ضریب اثر (B=-0/76)، و مشکلات یادگیری(B=0/80)، با اختلالات یادگیری غیرکلامی معنادار بود. نتیجه گیری:در نتیجه می توان از مهارت های عصب روان شناسی و اختلال یادگیری برای پیش بینی و پیشگیری از اختلالات یادگیری غیرکلامی استفاده کرد.
The aim of this study was to investigate the nonverbal learning disability relationship with neuropsychological skills and learning disabilities in 8 to 12 years old girl students. The method of the present study was a descriptive method of structural equation modeling. The statistical population of the present study included 8- to 12-years-old female students in Tehran in the 1399-1400 academic year. A sample with a size of 30 people was selected using the Klein method by observing the parameter ratio rule to select the sample size. The sampling method was one-stage cluster type. In the present study, the data collection method was a questionnaire that due to the virtual nature of data collection electronically in WhatsApp, the implementation of questionnaires (Goldstein Nonverbal Learning Disabilities Scale, Colorado Learning Disabilities Questionnaire, and Connors Neuropsychological Questionnaire). In order to the data analyse, indices and inferential statistics were used to obtain Pearson correlation coefficient and multivariate regression was used by SPSS software. Also, to analysis of research hypotheses, multivariate regression was used in structural equation analysis method in AMOS software. The results showed that the proposed research model for the research hypothesis had acceptable fit at level RAMSEA=0/09. It was also found that the correlations between factor variables (neuropsychological skills, with nonverbal learning disorders) with effect coefficients B=-0.76) at the level (p= 0.005), and learning difficulties (B=0/80), respectively was significant at the level (p=0.006). Based on which the research hypothesis of modeling was confirmed the relationship between neuropsychological skills and learning disorders with nonverbal learning disorders. According to the effect coefficients obtained in the model tested in this study, it was found that the correlation between factor variables (neuropsychological skills, learning disability) was significant with nonverbal learning disorders. In addition to the main variables, the correlation between components and factor variables were also significant. Based on this, the research hypothesis was confirmed. Therefore, neuropsychological skills and learning disabilities can be used to predict and prevent nonverbal learning disorders.