Abstract:
جایگاه کنش مصرف فضا و کنش مقاومتی با تغییر نظریهی زندگی روزمره، از دوران کلاسیک به مدرن، قابل بررسی است. کنش مصرفی فاعلانه و خلاقانه فضا به منظور کسب هویت از طریق گوناگون محقق میشود. در این میان هنر به عنوان نیرویی موثر و مولد، میتواند در بستر زندگی روزمره به مثابهی کنش مصرف خلاقانه و امر مقاومتی در نظر گرفته شود. با این توضیح، مسئلهی پژوهش حاضر آن است که چگونه بهرهگیری از هنر عمومی در فضای تئاتر شهر، مقاومت و مصرف خلاقانه در فضای زندگی روزمره، مجال بروز مییابد. این مقاله با توجه به هدف، در دستهی پژوهشهای تحلیلی بوده و پس از استنتاج از مبانی نظری مطرح در این حوزه (با رویکردی کیفی و مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی)، در نمونهی مطالعاتی (محدودهی تئاتر شهر) از روش تحلیل کمی و اکتشافی بهره برده و به آزمون فرضیات پرداخته است. به منظور جمعآوری دادهها در نمونهی مطالعاتی از ابزار پرسشنامه استفاده شده و حجم نمونه 380 بوده است. تحلیل دادههای پرسشنامه شامل آزمون همبستگی و تحلیل عاملی بوده و از نرمافزار آماری اس.پی.اس.اس. استفاده شده است. نتایج تائید میکند که هنر عمومی میتواند کنش مصرف خلاقانه در فضا را ارتقاء دهد و در این میان هنرهای پویا و تعاملی، بیشترین تاثیر را دارند. عامل تعامل و یادگیری که به واسطهی هنر تعاملی شکل میگیرد، پیامد استفاده ار هنر عمومی در فضا به عنوان گونهای از مصرف خلاقانه فضا است؛ هر چند الزامات دیگری چون بستر گفتمانی و مشارکت نیز ضرورت دارند.
An survey of the theory of everyday life shows the importance of action and resistance. In the meantime, art, as an effective and productive force, can be produce the creativity and, in this way, creative action. This theory is about the domination of instrumental rationality, the ideology of economic system, and the low-visibility mechanisms of the everyday life. Among the approaches for study everyday life, there are three perspectives: Phenomenological, Critical and Postmodern approach. This paper research seeks to take a critical perspective for finding the ways to reclaim urban spaces. With this explanation, the problem of the present study is how using public art can enhance creativity in urban space and thus can increase creativity and regain everyday life space and provide the basis for realization of social space. This article, in view of its purpose, is in the category of analytical research. After deducing the theoretical research in this area (with a qualitative approach and based on qualitative content analysis), quantitative and deduction analysis method in the case study used (City Theater Area) and the explanatory model tested. Observation, field survey and questionnaire were used to collect data. The sample size was 380 questionnaires and the target group of this study was a diverse range of users from the City Theater area. Analysis of questionnaire data (correlation test and factor analysis) using SPSS software confirms that public art can promote creative action. And among the dynamic and interactive arts, they have the greatest impact on creating action. The interaction and learning factor formed by interactive art has the most impact on the creative activity of users of the City's Theater space. To reach this level of creative action, one must first respond to the lower levels of participation and creating conditions for presence and discourse.