Abstract:
یکی از انواع معروف تقسیمبندی ادبیات از نگاه ناقدان فرنگی که براساس احساس و عاطفه پایهریزیشده «ادبیات غنایی» است. در این نوع ادبی شاعر برای بیان احساسات خود کلیترین عنصر خیال یعنی استعاره را برمیگزیند و در بعضی از موضوعات شعری خود از تشبیه هم استفاده میکند. در این تحقیق سه منظومه عاشقانه مورد مطالعه قرار گرفت و سیر و تحول تصویر از قرن چهارم تا قرن هشتم بررسی شد. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر دادههای منابع کتابخانهای انجام شده است. باتوجهبه مطالعات انجام شده و بررسی موضوع و تصاویر داستانها این نتیجه حاصل شده که هرکدام از شاعران به اقتضای جهان پیرامون خود به تصویرآفرینی پرداختهاند و در زمینه تصویرپردازی در دو منظومه ویس و رامین با 40 درصد و گل و نوروز با 35 درصد عنصر طبیعت بیشترین قسمت شعر و در خسروشیرین عناصر بزم با 26 درصد بیشترین را قسمت از تصاویر شعری را به خود اختصاص دادهاند. همچنین هر سه شاعر در زمینۀ عناصر انتزاعی، کمترین استفاده را (به ترتیب: 3، 5، 7 درصد) داشتهاند. در زمینۀ میزان استفاده از عناصر خیال نیز شاعر در ویس و رامین بیشتر از عنصر تشبیه و دو شاعر دیگر از استعاره استفاده کردهاند و شاید دلیل زیباتر شدن خسرو و شیرین و ویس ورامین نیز همین باشد.اهداف پژوهش:تعیین میزان تصویرپردازی به کمک صورخیال در منظومههای عاشقانه ویس و رامین، گل و نوروز و خسرو شیرین.بررسی تصاویر مشترک در سه منظومه ویس و رامین، خسرو و شیرین و گل و نوروز براساس دو عنصر خیال یعنی تشبیه و استعاره بوده.سؤالات پژوهش:میزان تصویرپردازی به کمک صورخیال در منظومههای عاشقانه ویس و رامین، گل و نوروز و خسرو شیرین چقدر میباشد؟شباهت و تفاوت دو منظومه با خسرو و شیرین در چه چیزهایی میباشد؟
One of the most popular types of literature classification by Western critics, based on emotion, is "lyrical literature." The purpose of this study was to investigate the common images in the three systems of Weiss and Ramin, Khosrow and Shirin and Gol and Nowruz based on two imaginary elements, namely simile and metaphor. To express his feelings, the poet chooses the most general element of imagination, namely metaphor, and uses metaphor in some of his poetic subjects. In this research, three love poems were studied and the evolution of the image from the fourth to the eighth century was studied. Then the differences and similarities were analyzed. According to the studies done and the study of the subject and images of the stories, it has been concluded that each of the poets has created images according to their surroundings and in the field of illustration in the two systems of Weiss and Ramin with 40% and Gol and Nowruz with 35 The percentage of the element of nature is the largest part of the poem and in Khosroshirin the elements of the feast with 26% are the highest part of the poetic images. In terms of the use of imaginary elements, the poet in Weiss and Ramin has used the element of simile more and the other two poets have used metaphor, and perhaps this is the more beautiful and pictorial reason of Khosrow, Shirin and Weiss Varamin.