Abstract:
خوانش اشعار مکتوب احمد شاملو و ژاک پرهور، با نگاهی به مطبوعات و دوران خلق آثار این شاعران قبل از انقلاب اسلامی ایران و پس از جنگ جهانی دوم، از اهمیت برخی مفاهیم پربسامد به باورفرادست و احساسات ناشی از آنها حکایت میکند. به عبارتی، در هر زمان یک گفتمان قالب وجود دارد. در واقع، هژمونی یا همان سلطهگری و فرادستی موجود در هر جامعه تعیین میکند چه چیزی گفته و نوشته شود. در این راستا، مقبولیت یا رد یک اثر نیز بر همین اساس صورت میگیرد. از سویی دیگر، براساس منطق ارسطویی، اغلب جامعه در برابر هژمونی عکسالعملی متمرکز بر احساس نشان میدهد که آنرا پاتوس گویند و هر دو مفهوم نه تنها در گفتمان که بهویژه در آثار چاپ شده به چشم میخورند. پس هر اثر وقتی قابل فهم است که در قیاس با تمامی گفتمانها و تالیفات، خوانده شود. در این جستار ما تنها به بررسی روزنامهها و تبلیغات چاپ شده دیگر آثار چاپ شده میپردازیم چون نشانگر اضطرابها، دلمشغولیها و خط فکر سیاسی و اجتماعی جامعهی خود هستند، تا به درک و دست یابی ضمنی به هژمونی موجود در جامعه آن دوران برسیم. مارک آنژنو، نیز بحث گفتمان اجتماعی خود را بر همین اساس بنا میگذارد و مطالعهی تطبیقی این تالیفات حاکی از مفاهیم اساسی، مشترک و غالب پیرامون جنگ، پیشرفت و آزادی است.
Reading the written poems of Shamlou and Jacque Prevert, referring to the published press and the period of creation of these poets' works before the Islamic Revolution of Iran and after the Second World War, shows the importance of some recurring concepts often used beyond their beliefs and emotions. In other words, in each era, there is a dominant discourse that all the written texts are under its influence; In fact, hegemony or superiority in each society decides and defines, what can be written or said. By relying on this fact, a work could be accepted or ignored. Moreover, according to Aristotle’s logic in hegemony concentrating on the sentiments, the majority of the society show sentimental reactions, called pathos. Both of these concepts are not only seen in conversations but also in the published books. So one work will be understandable if it is compared with the other published works, in this research, we are only dedicated to study newspapers and published advertisements reflecting anxieties, concerns, social and political thoughts of the society, which can give us considerable information about hegemony in the society of each era. Knowing this fact Marc Angenot has worked on social discourses and comparative study his works, revels the basic, common and dominant concepts of war, progress and freedom.
A l’appui de la presse et de la situation de l’epoque, avant la Revolution islamique en Iran et apres la seconde guerre mondiale en France, la lecture des poemes de Samlu et de Prevert expose la recurrence des concepts hegemoniques et les emotions que ceux-ci declenchent dans la societe de leur temps. A chaque epoque, en effet, il existe un discours social dominant sous l’influence duquel l’on ecrit une oeuvre. En s’appuyant sur cette notion, une oeuvre pourrait connaitre une bonne ou mauvaise reception par les lecteurs. En outre, la societe reagit devant l’hegemonie ; cette reaction provoque des sentiments appeles le pathos, selon l’expression aristotelicienne, face a tout ce qui se dit et s’ecrit. Une oeuvre se lit alors en comparant avec les autres textes contemporains, notamment les articles des journaux, voire les publicites, parce qu’ils temoignent des preoccupations et de la ligne de pensees politique et sociale de leur societe. Autrement dit, les publications se lient a l’hegemonie : voici ce qui constitue aussi l’essentiel des idees de Marc Angenot particulierement sur le discours social dont on mettra a l’oeuvre. L’etude contrastive des publications ainsi que les publicites d’un temps precisent mieux le monde poetique des deux poetes iranien et francais, leurs concepts communs, fondamentaux et dominants sur la guerre, le progres et la liberte.